v* Vtt<rW .*3wr\t\t \wtx~ «Mvt-t \\s s \>cta%\At Wie V «FU<-Lu W\« (Kn-rW «tuv mV> r* t VvWiHwev 4^ ve\(c >uc* KC& boetvaardig leven wilden leven. De leden gingen echter in de loop van de 14de en 15de eeuw gemeenschappen vormen en kozen er (aanvankelijk) voor om eenvoudige beloften af te leggen.2 Het aantal gemeenschappen van de derde orde in het bisdom Utrecht nam in de 15de eeuw exponentieel toe. In een recente publicatie werd een lijst van 166 gemeenschappen samengesteld, die op enig moment in hun geschiedenis voor de derde regel van Franciscus hebben gekozen. De geschiedenis van deze gemeenschappen van vrouwelijke en mannelijke derde-ordelingen, tertiarissen en tertianen, behoort echter niet, zoals de naam zou kunnen laten vermoeden, tot de Franciscaanse beweging maar is een onderdeel van de Moderne Devotie. Samen met de broeders en de zusters van het gemene leven en de augustijner koorheren en -vrouwen vormen zij een onderdeel van de vernieuwingsbeweging uitgaande van Geert Grote. In een verdere fase van hun ontwikkeling zullen de gemeenschappen steeds meer 'kloosterlijke' trekken aannemen.3 De stichtingsakte van het St. Catharinaklooster, 1394. Detail met vermelding van de 'scinken tuun'. Archief klooster Oude Hof De brief van 'die fundacie ons convents' Op 23 december 1394 werd een akte uitgevaardigd, aangeduid als 'brief van die fundacie ons convents', waarin de priester Willem Spaen een huis met erf gelegen 'after de kerke ende gheheten is scinken tuun' opdroeg aan heer Hugo Woutersz. en Simon Bartoutsz., op voorwaarde dat daarin maagden en weduwen gehuisvest zouden worden tot het

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2002 | | pagina 28