t r eveneens gebruikt door predikende monniken en dorpsgeestelijken. Een bijzonder aspect van dit handschrift zijn de negen afbeeldingen die het bevat. Het zijn veelal eenvoudige tekeningen, die als illustraties bij de tekst zijn weergegeven. Zes van de negen afbeeldingen staan in het boek Exodus. Zij illustreren de voorschriften die God in de woestijn, na de vlucht uit Egypte, aan het Joodse volk gaf voor de bouw van de tabernakel: de ark des verbonds, de toontafel, de gouden kandelaar, een zijaanzicht van de tabernakel en twee afbeeldingen van de priesterklederen. De tekening van de hogepriester Aaron in priesterkleed is zeer gedetailleerd en kleurrijk uitgewerkt aan de hand van de beschrijving in de bijbeltekst. De overige drie tekeningen betreffen de ark van Noach, het visioen van Ezechiël en een overzicht van Syrische en Egyptische koningen. Handschriften zijn per definitie uniek, de Historia Biblica vormt dan ook een waardevol bezit. (M.J.) Bladzijde uit de Historia Biblica met tekening van c hogepriester Aaron >1 Magazijn van tuin-sieraden Als je een tuinliefhebber bent, in het gelukkige bezit van een grote tuin in de Alkmaarse binnenstad bovendien, dan spreekt het vanzelf datje interesse uitgaat naar boeken op dat gebied. Nu bevindt zich in de bibliotheek een heel bijzonder tuinboek, getiteld Magazijn van cuin-sieraden, of Verzameling van modellen van aanleg en sieraad, voor groote en kleine lust-hoven, voornamelijk van dezulke die, met weinig kosten, te maaken zijn. Dit werk geschreven door Gijsbert van Laar is het eerste deel van een vierdelige uitgave die tussen 1802 en 1809 verscheen bij J. Allart te Amsterdam. Het werk bevat een voorrede van Van Laar, gedateerd Alkmaar 20 november 1802. Gijsbert van Laar was geen Alkmaarder. Hij was afkomstig uit Utrecht, maar woonde een korte tijd, tussen 1799 en 1803 in Alkmaar, waar hij als aanlegger van buitenplaatsen en tuinen een boom- en bloemkwekerij bezat even buiten de Geesterpoort. In zijn Magazijn geeft Van Laar met talrijke plattegronden en fraaie afbeeldingen van gebouwen, bruggen, zitjes en beelden voorbeelden, waarmee de Nederlandse tuinbezitters hun 'middelmatige en kleine gronden' kunnen omtoveren tot ware lustoorden. Volgens Van Laar had de tuinkunst halverwege de 18de eeuw een grote hervorming en verbetering ondergaan. De Engelse landschapsstijl vond hij heel geschikt om een zo groot mogelijke variatie in vorm en kleur aan te brengen in de Nederlandse V C A V. IJ N va n I Ts - S I E H A A D E N. vr.ir/amklinc van modellen van aanj.kc en sik ha al), voor chootk kn k3.k1ne lv s t - hov e n, voo lt n am e lijk van dezulke pik, met weinig kosten. TY. M A AKKN ZIJ N. g" xtjiok8kx VIT de voornaamste b rivenlandsche w>;i(ke.n, naar uk gki.kckniikiu rn cr on urn deeze r heitbi.iek gewijzigd, rn met verre nieuwe er at te gronden en sïkra aukn vermeerder» t e a ar s t k k d a m, «ij j o ii a 1st n e s a i. j. a "r t m dcccii

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 2000 | | pagina 55