t r
eveneens gebruikt door predikende monniken en dorpsgeestelijken.
Een bijzonder aspect van dit handschrift zijn de negen afbeeldingen die het bevat. Het zijn
veelal eenvoudige tekeningen, die als illustraties bij de tekst zijn weergegeven. Zes van de
negen afbeeldingen staan in het boek Exodus. Zij illustreren de voorschriften die God in
de woestijn, na de vlucht uit Egypte, aan het Joodse volk gaf voor de bouw van de
tabernakel: de ark des verbonds, de toontafel, de gouden kandelaar, een zijaanzicht van de
tabernakel en twee afbeeldingen van de priesterklederen. De tekening van de hogepriester
Aaron in priesterkleed is zeer gedetailleerd en kleurrijk uitgewerkt aan de hand van de
beschrijving in de bijbeltekst. De overige drie tekeningen betreffen de ark van Noach, het
visioen van Ezechiël en een overzicht van Syrische en Egyptische koningen. Handschriften
zijn per definitie uniek, de Historia Biblica vormt dan ook een waardevol bezit. (M.J.)
Bladzijde uit de Historia
Biblica met tekening van c
hogepriester Aaron
>1
Magazijn van tuin-sieraden
Als je een tuinliefhebber bent, in het gelukkige bezit van een grote tuin in de Alkmaarse
binnenstad bovendien, dan spreekt het vanzelf datje interesse uitgaat naar boeken op
dat gebied. Nu bevindt zich in de bibliotheek een heel bijzonder tuinboek, getiteld
Magazijn van cuin-sieraden, of Verzameling van
modellen van aanleg en sieraad, voor groote en
kleine lust-hoven, voornamelijk van dezulke die,
met weinig kosten, te maaken zijn. Dit werk
geschreven door Gijsbert van Laar is het eerste deel
van een vierdelige uitgave die tussen 1802 en 1809
verscheen bij J. Allart te Amsterdam. Het werk
bevat een voorrede van Van Laar, gedateerd
Alkmaar 20 november 1802. Gijsbert van Laar was
geen Alkmaarder. Hij was afkomstig uit Utrecht,
maar woonde een korte tijd, tussen 1799 en 1803 in
Alkmaar, waar hij als aanlegger van buitenplaatsen
en tuinen een boom- en bloemkwekerij bezat even
buiten de Geesterpoort. In zijn Magazijn geeft Van
Laar met talrijke plattegronden en fraaie
afbeeldingen van gebouwen, bruggen, zitjes en
beelden voorbeelden, waarmee de Nederlandse
tuinbezitters hun 'middelmatige en kleine
gronden' kunnen omtoveren tot ware lustoorden.
Volgens Van Laar had de tuinkunst halverwege de
18de eeuw een grote hervorming en verbetering
ondergaan. De Engelse landschapsstijl vond hij
heel geschikt om een zo groot mogelijke variatie in
vorm en kleur aan te brengen in de Nederlandse
V C A V. IJ N
va n
I Ts - S I E H A A D E N.
vr.ir/amklinc van modellen van aanj.kc
en sik ha al), voor chootk kn k3.k1ne
lv s t - hov e n, voo lt n am e lijk van
dezulke pik, met weinig kosten.
TY. M A AKKN ZIJ N.
g" xtjiok8kx
VIT de voornaamste b rivenlandsche w>;i(ke.n,
naar uk gki.kckniikiu rn cr on urn deeze r
heitbi.iek gewijzigd, rn met verre nieuwe
er at te gronden en sïkra aukn vermeerder»
t e a ar s t k k d a m, «ij
j o ii a 1st n e s a i. j. a "r t
m dcccii