bewonderd dat hij regelmatig op een laddertje klom om het beter te kunnen zien. Hij schijnt het schilderij zelfs een keer gekust te hebben.5 De reis naar Rome zou Maertens visie op de kunst radicaal veranderen.6 Niet alleen maakte hij in Italië kennis met het werk van beroemde tijdgenoten zoals Rafael en Michelangelo, maar ook werd hij in Rome door de overblijfselen van de antieke oudheid geïntrigeerd. Van Mander vertelt dat Maerten, niet zoals andere Nederlanders zijn tijd verdeed door te slapen of te zuipen, maar dat hij er elke dag met zijn 3. Maerten van Heemskerck, schetsboek op uit trok om in de stad ter plekke te tekenen. Gelukkig is een groot deel van Lucas schildert de Madonna, 1532. zijn schetsen bewaard gebleven, zoals een prachtige tekening van de Sint Pieter in Olieverf/paneel, 168 x 235 cm. aanbouw. De kerk lijkt wel een Romeinse ruïne, daar de bouw dat moment al enige jaren Frans Halsmuseum, Haarlem stillag. Pas later onder Michelangelo zou het gebouw voltooid worden. Voor Maerten moeten echter vooral de overblijfselen uit de oudheid een openbaring zijn geweest. Van de antieke sculptuur bewonderde hij vooral de goede anatomie, iets waarvan zijn Nederlandse collega's onvoldoende kennis bezaten en waarvoor zij evenmin belangstelling konden opbrengen. Een tekening van kinderbeentjes lijkt naar het leven gemaakt, maar Maerten baseerde zich hierbij op een onderdeel van een antiek kinderbeeld, waarvan hij de beentjes vanuit alle hoeken tekende, zowel met de pen als met rood krijt. Het blad laat zien dat Maerten geen stukje van het toen zo kostbare papier onbenut liet. Daarnaast schilderde Maerten in Rome een aantal mythologische voorstellingen, waarin hij liet zien de kunst van Rafael en Michelangelo goed bestudeerd te hebben. Niet voor niets kreeg hij later de bijnaam de Hollandse Rafael. Op een van deze werken, dat zich nu in Praag bevindt, is de smidse van de mythologische Vulcanus afgebeeld (afb. 4]. De smid is zittend aan het werk, geholpen door drie assistenten. Zijn echtgenote Venus staat met haar 4. Maerten van Heemskerck, zoontje, de kleine Cupido, toe te kijken. De smeden zijn bijzonder krachtig en gespierd Venus en Cupido in ie smidse, 1536. weergegeven. Dergelijke lijven tekende Maerten echter niet naar het leven maar hij nam Olieverf/doek, 166,5 207 cm. de anatomie over van antieke beelden, zoals het beroemde Torso Belvedere, dat in het Narodnf, Praag pauselijk beeldenmuseum van het Vaticaan stond opgesteld. Zo'n gespierd beeld had men nog nooit gezien. Gespierde bovenlijven als deze zou Maerten in heel wat voorstellingen herhalen. Van zijn verblijf in Rome heeft Maerten zijn hele leven geprofiteerd. Ruïnes en 6

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 1998 | | pagina 8