schouder van zijn dochtertje gelegd. De moeder heeft de naakte en pasgeboren baby op schoot als was zij een Madonna met het Christuskindje. De voorwerpen op de tafel zijn een stilleven op zich, en dat in een tijd dat het stilleven als genre nog helemaal niet bestond. Het is niet verwonderlijk dat Maerten het gezin op een zo'n persoonlijke wijze heeft geschilderd. Toen hij nog niet getrouwd was, woonde hij enige jaren bij het gezin Foppesz. in huis, in de Damstraat bij het Spaarne. Van Mander vertelt dat mevrouw Foppesz. bezoekers vermaande dat zij de schilder niet met Maerten, maar met Mr. Maerten moesten aanspreken.4 Daaruit spreekt de bewondering die zij voor hem had. Een schilderij dat Maerten vlak voor zijn vertrek naar Italië maakte is Lucas schildert de Madonna, thans in het Frans Halsmuseum (afb. 3). Links onder op het schilderij heeft Maerten een briefje geschilderd dat heel realistisch en omkrullend aan de randen met een paar spijkers tegen het voetstuk van de Madonna bevestigd lijkt. De tekst op het briefje, 23 mei 1532 gedateerd, is nog steeds goed te lezen. Het vertelt dat Maerten het schilderij aan zijn collega's in het schildersgilde schonk en dat hij hen verzocht om tijdens zijn reis dagen nacht voor hem te bidden. Dat Maerten zich enige zorgen maakte voor zijn vertrek naar Rome is wel te begrijpen. De reis, te paard of per postkoets, en dwars over de Alpen heen, was gevaarlijk; reizigers werden constant bedreigd door rovers. In elk geval lijken de gebeden van zijn collega's geholpen te hebben, want Maerten keerde na vier jaar veilig terug in Haarlem. Het schilderij werd opgehangen op een hoge plaats, boven het altaar van het Sint Lucasgilde in de Sint Bavo, waar de schilders zich elke zondag verzamelden. Die hoge plaats is ook de reden waarom we in feite van onderen tegen de voorstelling aankijken. Het onderwerp was gebruikelijk voor een altaar van het Sint Lucasgilde. De evangelist Lucas was immers de patroon van het gilde en zou volgens de legende een portret van de Madonnna geschilderd hebben. Lucas is heel realistisch afgebeeld als een oude man met een bril. Volgens Van Mander zou Maerten een bakker als model gebruikt hebben, maar er is ook enige gelijkenis te bespeuren met het indrukwekkende portret van Maertens vader dat hij kort daarvoor geschilderd had en dat nu in New York hangt. De figuur achter Lucas, die met zijn rechterhand het penseel van de schilder lijkt te sturen, is een symbool van de inspiratie, want zonder inspiratie bestaat er geen kunst. De kop lijkt overigens een beetje op Maerten zelf Toen de altaren uit de Sint Bavo verwijderd werden in verband met de overgang naar de protestantse eredienst, werd het schilderij naar het Haarlemse Prinsenhof overgebracht. De bekende Haarlemse schilder Hendrick Goltzius heeft het werk zo 2. Maerten van Heemskerck, Het gezin van Pieterjan Foppesz., ca. 1530. Olieverf/paneel, 119 x 140 cm. Staatliche Kunstsammlungen, Kassei

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 1998 | | pagina 7