x. Maerten van Heemskerck, Portret van Pieter Gemtsz. Bleker, 1529. Olieverf/paneel, 84,5 x 65 cm. Rijksmuseum, Amsterdam hoogte. Niet alleen heeft Van Mander een tijdje in Heemskerk gewoond om aan zijn Schilderboeck te werken, maar ook heeft hij Maertens neef in Alkmaar goed gekend en was Van Mander bevriend met een leerling van Maerten, de Amsterdamse schilder en kunsthandelaar Jacob Rauwaert, bij wie Van Heemskerck tijdens het beleg van Haarlem in huis woonde. Later onderzoek heeft uitgewezen dat Van Manders gegevens heel aardig met de feiten kloppen. Toen Maerten eindjaren twintig in het atelier van Jan van Scorel in Haarlem kwam werken, was hij al een volleerd schilder. Zijn doel was vooral van de kennis te profiteren die Van Scorel in Italië had opgedaan, want in die tijd waren maar zeer weinig Nederlanders ooit in Rome geweest. Op het gebied van de portretkunst had Maerten echter niet veel meer te leren. Dat zien we bijvoorbeeld aan zijn portret van Pieter Gerritsz. Bicker van 1529 in het Rijksmuseum te Amsterdam (afb. 1). Maerten was de eerste schilder van zijn tijd die een grote levensechtheid in het portret wist te brengen. Pieter Bicker, een welvarende Amsterdamse muntmeester, komt over als een zelfbewust persoon van vlees en bloed, een man met een rond en plastisch geschilderd gezicht, en met expressieve handen. Door licht en schaduw wordt een grote ruimtelijkheid gecreëerd. Aan details is grote aandacht besteed, zoals het licht dat door de vingers van de linkerhand heen schijnt, de fraai geschilderde bontkraag, de realistisch geschilderde aderen op de handen en de weerspiegeling van Bickers profiel in de spiegel tegen de achterwand. Het portret lijkt een momentopname: Bicker kijkt op, terwijl hij bezig is met het tellen van geld op basis van een opengeslagen kasboek. Een pen, inktpot, zandstrooier, stempel, zegellak en een bolletje touw liggen op tafel, allemaal voorwerpen die zijn beroep illustreren. Een dergelijk realisme was ongeëvenaard in die tijd en moet een grote indruk gemaakt hebben. In vergelijking daarmee zijn Van Scorels portretten vlak en schematisch. Niet alleen realisme, maar ook een vaardige hand in het componeren blijkt uit het portret dat Maerten rond 1530 maakte van het gezin van Pieter Jan Foppesz. (afb. z). Deze Foppesz. was een belangrijke en welgestelde Haarlemmer, schepen en kerkmeester van de Sint Bavo, en getrouwd met Aleid van Berenstein. Zijn identiteit is enkele jaren terug vastgesteld door middel van de zegelring die hij aan de vinger van zijn linkerhand draagt. Het echtpaar had drie kinderen. De geboorte van de jongste in 1530 was wellicht de aanleiding tot het schilderen van het portret. Dit werk, dat nu in Kassei hangt, is overigens het eerste geschilderde portret van een gezin in Nederland. De informele en levendige weergave van de kinderen is voor die tijd een unicum. Zelden of nooit zien we in de 16de eeuw het gezinsleven zo spontaan weergegeven. De twee oudste kinderen lachen en spelen plagend met elkaar; de vader heeft trots en liefdevol zijn hand op de 4

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 1998 | | pagina 6