bijvoorbeeld uit 1572, het jaar dat Maerten geen belasting meer hoefde te betalen. Het is een onderdeel van de reeks wereldwonderen. De 600 prenten naar Maertens ontwerp hebben overigens de meest uiteenlopende onderwerpen. Tot in de 17de eeuw werden zij herdrukt en gekopieerd. Terwijl Van Heemskerck in de 16de eeuw, samen met Lucas van Leiden, als een van de belangrijkste Nederlandse schilders werd beschouwd, begon zijn roem in de 18de en 19de eeuw een beetje te tanen. Men bracht niet zo veel waardering meer op voor zijn door Italiaanse voorbeelden geïnspireerde stijl, die zo weinig aansloot bij het Hollandse realisme waar de Nederlandse Gouden Eeuw zo beroemd om was. In deze eeuw heeft men gelukkig weer oog gekregen voor de vernieuwingen die hij heeft geïntroduceerd, voor zijn rijke onderwerpkeuze en vooral voor zijn meesterlijke en krachtige schilderstijl. De eerste monografie over Maerten verscheen in 1911 te Leipzig van de hand van de kunsthistoricus Leon Preibisz.10 In 1916 werden Van Heemskercks Romeinse tekeningen in Berlijn in facsimile gereproduceerd.11 In 1977 verscheen mijn eigen boek,12 waarin met name het milieu en de cultuurhistorische achtergrond van Van Heemskerck worden toegelicht, en drie jaar later een boek van de Duitse kunsthistoricus Grosshans waarin alle schilderijen staan gereproduceerd.13 In 1993 en 1994 tenslotte heb ik twee delen in een reeks over prentkunst gepubliceerd, de 'New Hollstein', waarin het volledige prentwerk van Van Heemskerck staat afgebeeld.^ Van Heemskercks volledige oeuvre is nu dus via reproducties beschikbaar. En dat aan het schrijven over de kunstenaar in 1998 geen eind is gekomen, bewijst het in Heemskerk gemaakte gedenkboek dat aan Maerten van Heemskerck is gewijd. 1. Karei van Mander, Het Schilder-boeck (Haarlem, 1604). Het citaat is afkomstig van een moderne vertaling: Karei van Mander, Het schilderboek. Het leven van de doorluchtige Nederlandse en Hoogduitse schilders (Amsterdam, 1995) 219. 2. Zie voor de schilderijen: R. Grosshans, Maerten van Heemskerk. Die Gemalde (Berlijn, 1980). De prenten in 'New Hollstein' (zie noot 14). 3. Van Mander, Schilderboek, 211-218. 4. Ibidem, 212. 5. S. Ampzing, Beschnjvin^e ende lof der stad Haarlem in Holland(Haarlem, 1628) 35 6. 6. I. M. Veldman, 'Maarten van Heemskerck en Italië', Nederlands Kunsthistorischjaarboek, 44 (1993) 125-142. 7. I.M. Veldman, 'Een monument in de Alkmaarse geschiedenis. Het Laurentius-drieluik van Maerten van Heemskerck', in: L. Noordegraaf, ed., Glans en .glorie van de Grote Kerk. Het interieur van de Alkmaarse Sint Laurens (Hilversum, 1996) 203-227. 8. Van Mander, Schilderboek, 215. 9. De documenten bevinden zich in Regionaal Archief Alkmaar, Stadsarchief, inv.nr. 1804. Uitgaven: A. van der Willigen, Les artistes de Haarlem (Haarlem, 1870) 158-167 en B. Cattingius en A.L. Romdahl, Maerten Heemskercks laurentiusaltare i Linköping Domtyrka (Stockholm, 1953) 38-54. 10. L. Preibisz, Martin van Heemskerck. Ein Beitra^ zur Geschichte des Romanismus in der niederlandischen Malerei desXVI.Jahrhunderts (Leipzig, 1911). 11. Chr. Hülsen en H. Egger, Die Römischen Skizzenbücher von Marten van Heemskerck im Kömglichen Kupferstichkabinett zu Berlin (2 dln; Berlijn, 1913-1916). 12. I.M. Veldman, Maerten van Heemskerck and Dutch humanism of the sixteenth centuiy (Amsterdam/Maarsen, 1977). 13. R. Grosshans, Maerten van Heemskerck. 14. I.M. Veldman, The New Hollstein. Dutch and Flemish Etchings, Engravings and Woodcuts 1450-1700, Maarten van Heemskerck (2 dln; Roosendaal, 1993-1994).

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 1998 | | pagina 13