>elangrijke e tegen de inderdaad s de eerst :rck zal bij ien gehad, mijnen: de oitooid, de ie bewaard rkmeesters Ike tijd elk rs voor de laatste en ïschop van ieronimus iet project, :reeuwigd, esz. Paling dat zijluik erven voor :rd daarom m van een delig heeft e wijze de :reed werd dig geacht, an de prijs handelaar terecht. In n kopie op dam, maar lersgilde in nse Rennes en schilder ribuut van ke beelden, precies zo een als Maerten twintig jaar eerder in Rome had getekend. Ook hier wil de schilder met die beelden zeggen dat de kennis van de anatomie verkregen kan worden door de antieke sculptuur te bestuderen. In i559-'6o, toen Maerten in de zestig was, maakte hij een Ecce Homo-triptiek voor een kerk of klooster in Delft (afb. 9], samen met een Graflegging die zich nu in Brussel bevindt. De in een oriëntaalse mantel geklede Pilatus wijst op de met doornen gekroonde Christus; diens smartelijk gezicht contrasteert sterk met de vertrokken gezichten van zijn twee beulen. Links een knechtje van de beulen. Ook dit, pas gerestaureerde schilderij in het Frans Halsmuseum laat zien wat een fantastische schilder Maerten was. Wie de op de zijluiken afgebeelde opdrachtgevers waren, is niet bekend. Hun patroonheiligen zijn Christoffel en Martha. Niet alleen voor kerken heeft Maerten geschilderd, maar ook voor de vrije markt. Voor vrienden en kunstliefhebbers zullen vooral de mythologische taferelen bestemd zijn geweest, zoals het schilderij in Berlijn, gedateerd 1561, waarop de wedstrijd tussen Neptunus, Minerva en Vulcanus is uitgebeeld (afb. 10). De scheidsrechter was Momus, het kleine mannetje rechts in beeld. Neptunus maakte een paard, Minerva een paleis, dat we op de achtergrond zien. Momus vond echter dat Vulcanus, die een mooie vrouw gemaakt had, het beste product vervaardigd had. Vulcanus won dus, hoewel Momus hem voorhield dat er één ding aan die vrouw ontbrak: een venstertje in de borst zodat je altijd kon zien wat er zich binnen in haar hart afspeelde. Van Heemskerck verkocht zijn werk, maar gaf ook wel eens schilderijen weg. Als beloning voor het feit dat de Haarlemse burgemeesters Jan van Zuren en Hendrik van Wamelen in 1572 bereid waren voor hem als executeur-testamentair op te treden, werd hen door de schilder een mooie Kruisiging en een Laatste oordeel in het vooruitzicht gesteld, maar als ze dat liever hadden konden ze ook geld voor hun diensten krijgen. Dit brengt ons op Van Heemskercks sociale positie. Die kan voor een schilder buitengewoon goed genoemd worden. Van Mander noemt Maerten een rijk en machtig man. De schilder had goede contacten met zeer vooraanstaande Haarlemse bestuurders en geleerden. Dirck Volkertsz. Coornhert vervaardigde van 1549 tot 1561 talloze etsen 9. Maerten van Heemskerck, Ecce Homo-triptiek, 1559-1560. Olieverf/paneel, middenpaneel 218 x 149 cm., zijpanelen elk 218 x 67 cm. Frans Halsmuseum, Haarlem 10. Maerten van Heemskerck, Momus bespot de werken der goden, 1561. Olieverfpaneel, 120 x 174 cm. Staatliche Museen, Berlijn 9

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 1998 | | pagina 11