scheepvaartverkeer van noord naar zuid op was aangewezen. Nadat deze overtoom
in 1546 grotendeels door storm was verwoest, liet Alkmaar vlakbij een nieuwe bou
wen, waarover zij alle zeggenschap had.4
Om de inwoners van dorpen tussen Alkmaar en Hoorn naar Alkmaar te krijgen
werd op last van de stad een aantal overtomen over de Berkmeerdijk, aan de oost
kant van de Heerhugowaard, geconstrueerd.® Bij deze overtomen werd de scheep
vaart van oost naar west gestimuleerd en richting Hoorn afgeremd.
Natuurlijk probeerde Hoorn door het scheppen van alternatieve vaarroutes het
overwicht van Alkmaar te verminderen. Door de aankoop van grond op strategische
punten, met diplomatieke middelen en desnoods met bot geweld wist Alkmaar de
meeste van deze pogingen echter in de kiem te smoren.6
De Beverhout omstreeks 1730. Tekening van A. Rademaker.
Plantages of stadshouten
Buiten de singel, ten zuidwesten van de stad, werden in de 17de eeuw op last van de
gemeente verschillende 'stadshouten' of'plantages' aangepland. Dit gebeurde zowel
ter verfraaiing van de stad en ter vermaak van de stadsbewoners als omwille van de