De gebrandschilderde ramen van de kapel
Opmerkelijk zijn de fraaie gebrandschilderde glas-in-loodramen. De
oudste reeks wordt gevormd door de zeven ramen in de koorabsis. In
elk raam ziet men een engel in lang gewaad en met grote vleugels, die in
zijn gevouwen handen een attribuut houdt, betrekking hebbend op het
geloof. De zeven engelen met hun attributen symboliseren de zeven
sacramenten. Zo ziet men geheel links het sacrament van de doop,
geheel rechts het sacrament van het huwelijk uitgebeeld. Onder elke
engel is bovendien een latijnse tekst die op het desbetreffende sacrament
betrekking heeft. Een vergelijkbare reeks engelen die sacramenten sym
boliseren was al in 1924 door de glazenier Willem Mengelberg (1897-
1969), kleinzoon van de bekende gelijknamige architect, gemaakt voor
het koor van de kerk van Onze Lieve Vrouwe van de Rozenkrans in
Amsterdam, een eerdere kerk van Stuyt (1909-1911).
De kleuren zijn vrij fel: rood, blauw, groen en geel. Dergelijke felle, edel-
steen-achtige kleuren werden in de eerste decennia van de 20ste eeuw
wel vaker toegepast.
Heel anders van karakter, maar niet minder fraai, zijn de acht ramen in
het schip. Terwijl in de ramen van de koorabsis engelen als hoofdrolspe
lers optreden, zijn er in de ramen van het schip heiligen te zien. Zij
beelden op symbolische wijze de zeven werken van barmhartigheid uit,
een toepasselijk thema voor een ziekenhuis in het algemeen, maar zeker
ook voor een ziekenhuis van de orde der Zusters Augustinessen, die
immers voluit Zusters Augustinessen van Barmhartigheid heten.
Een belangrijke plaats is gereserveerd voor Sint Elisabeth, de naamheilige
De kapel van binnen.
15