grond is de toenmalige dijkgraaf, Wijdenes Spaans, afgebeeld op een raam dat door de bekende glazeniersfirma Bogtman uit Haarlem ge maakt is. Links en rechts van hem zijn korenaren weergegeven, die door een dijk met beschoeiing worden beschermd tegen de golven. In het trappenhuis is een raam te zien dat in 1954 werd ontworpen door de bekende Bergense kunstenaar D. Vis. Hier leest men de toepasselijke tekst Wien water deert, die water keert", met links en rechts de (gefin geerde) wapens van degenen die toen betrokken waren bij het hoog heemraadschap. De grote vertrekken op de begane grond hebben hun stucwerkplafonds bewaard. Alleraardigst is de stucwerkdecoratie van de zijkamer links van de oude hoofdentree, uitgevoerd in neorococo stijl. Daar is in het mid den een tafereel te zien van Amor (voorgesteld als een gevleugeld jonge tje) en Psyche (uitgebeeld als een meisje met vlindervleugels). Het grote vertrek rechts van de oude hoofdentree, dat thans dient tot vergaderzaal, is uitgevoerd in neoclassicistische stijl. Dat geldt zowel voor de lambrizering met de rozetjes op de hoeken van de panelen, als voor het stucwerkplafond met de omkranste cirkelvormige vakken, als voor de schoorsteenmantel met de gele zuiltjes. De architect: Gerrit Looman (1853-1931) Voor het ontwerp van het pand Kennemerstraatweg 13 werd een beroep gedaan op een van de belangrijkste architecten die de stad destijds telde, namelijk de stadsarchitect Gerrit Looman. Deze was in 1853 in Deven ter geboren. Alvorens hij stadsarchitect in Alkmaar werd, had hij eerst een aantal jaren in Leiden gewerkt als hoofdopzichter van gemeentewer ken. In 1888 kwam hij naar Alkmaar, waar hij op tal van terreinen actief was. Zo heeft hij zich naast zijn gewone werk vele jaren ingezet voor de Alkmaarse afdeling van het Witte kruis. Tot de bouwwerken die Looman voor Alkmaar ontwierp behoort het Volksbadhuis aan het Kwerenpad (1892, thans in gebruik bij muziekver eniging Excelsior), dat inmiddels op de gemeentelijke monumentenlijst geplaatst is. Voorts het hofje van Paling en Foreest aan de Steynstraat in het Emmastraatkwartier (1901). Beide zijn opgetrokken in dezelfde neo- renaissance stijl, die Looman ook toepaste voor het huis aan de Kenne merstraatweg 13. Carla Rogge 24

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Oud Alkmaar | 1995 | | pagina 24