7
als wetenschapper en filosoof. Bekende werken van zijn hand zijn bijv.
Novum Organum en New Atlantis. Hij legde in zijn geschriften de na
druk op de 'nieuwe wetenschappen' en de noodzaak van wetenschappe
lijk onderzoek, het belang van observatie en de uitvoering van experi
menten. De bezigheden van Cornelis Drebbel moeten hem daarom
sterk aangesproken hebben.
Dat Drebbel al snel naam maakte, blijkt wel uit het feit, dat zijn bezig
heden in theaterstukken, die wellicht in de Great Hall in Eltham wer
den opgevoerd en in gedichten vereeuwigd werden. Ook wordt aange
nomen, dat Drebbel aktief betrokken was bij de organisatie van feeste
lijkheden en dat hij de man voor de 'speciale effekten' was. Ben
Johnson (1573-1637), regisseur en schrijver van theaterstukken, die bij
de hofhouding van James I/VI gretig aftrek vonden, betrok het perpe
tuum mobile, the Eltham Motion, van Drebbel in een van zijn stukken.
In het toneelstuk "The Silent Woman" van Johnson zegt Morose, een
heer, die nogal op zijn rust is gesteld, maar nu door veel lawaai wordt
gekweld, tot zijn vriend Truewit:
'You do not know what misery I have been exercised this day,
what a torrent of evil!
My very house turns round with the tumult! I dweil in a windmill;
the perpetual motion is here and not in Eltham.'
Ook in andere stukken refereert Johnson aan het 'Eltham thing' en de
'motion'. Bijv. in een van zijn epigrammen "on the new Motion" komt
Drebbels vinding voor:
'See yond Motion?
Not the old Fa-ding,
Nor Captayne Pod, nor yet the Eltham-thing,
But one more rare
Henry Farley noemt in zijn vers 'St. Paul's Church, her Bill for the
Parliament' Drebbels machine:
'To see a strange out-landish Fowle,
A quaint Baboon, an Ape, an Owle,
A dancing heare, a Gyants Bone,
A foolish Ingin, move alone
Eltham Palace wordt in 1632 enige tijd bewoond door de Vlaamse
schilder Anthony van Dijck, die dermate gewaardeerd werd door de
zoon en opvolger van James I/VI, koning Charles I, dat hij al snel Sir