1
nu via het Noordhollands Kanaal en Koegras kwamen erbij. Amsterdam,
Haarlem, Leiden en Rotterdam zijn nog present. De grote plaatsen heb
ben twee, drie, soms vier verschillende veerschuiten die op Alkmaar
voeren. Gevelstenen en uithangtekens komen niet meer voor om aan te
geven waar in de stad de ligplaatsen zijn. Het zijn de namen van de
bewoners, van het huis waarvoor het gebeuren zich afspeelde, geen pan
den dus met vermelding van huisnummer. Het uur van vertrek is, voor
zover vastgesteld, 12 uur a 1 uur. Het moet voor ons een ongekend en
nauwelijks voor te stellen drukte van belang zijn geweest....
Jammer dat de "wagenveren" niet zijn opgenomen. Het aantal zou bij de
eeuw ervoor vergeleken stellig zijn toegenomen. Vanaf ca. 1850 werd het
wegennet in Noord-Holland sterk verbeterd, kwam het gebruik van klin
kers op gang (vervoerd per spoor?) en ook daardoor de opmars van het
vervoer per as. Ten koste van dat per schip. Die groei is tot in onze
jaren doorgegaan.
De tijden zijn veranderd. Van de marktfunctie van Alkmaar is weinig
meer over. Als o.a. distributie- en scholencentrum is zij sterk gegroeid,
doch goederen en personen gaan niet meer over het water en de tollen
zijn verdwenen. De reistijd van Alkmaar naar Schagerbrug is niet langer
een kwestie van uren maar van een kwartier. De oude route langs nu
het Noordhollands Kanaal, de Jacob Claessensluis - bekijk vooral de wa
penstenen! - en de Grote Sloot is per fiets of per auto de moeite waard.
J.J. Schilstra.
604