Op initiatief van dr T. Goedegewagen, leider van het Departement van
Volksvoorlichting en Kunsten, mochten de Nederlandse journalisten
enige dagen gratis logeren in kasteel Canneburgh te Vaassen, injuni 1941.
Ze kregen tevens een hele reeks brochures over de praktijk van de journa
listiek mee naar huis. In een daarvan stond: „Wie alleen maar ,een lief
stukje' kan neerpennen of uit zijn schrijfmachine weet te ratelen, is nog
lang geen journalist. Daarvoor komt meer kijken". Bedoeld werd: begrip
voor de Nazi-doktrine, de Blut- und Boden-theorie. Vandaar deze foto in
een der brochures: „Dr Bursch wijst de omirek van een graf van het klokbe
kervolk uit 1800 v.Chr. aan, dat zich nog in den grond afteekent". Journalis
ten die zich op deze foto (uit de brochure De oudheid in het heden, van
Bursch, uitgeverij De Delta Den Haag,'41) herkennen, schamen zich stel
lig-
een symbool van hun, verwerpe
lijk, ideaal geworden.
In verschillende tijden gold het
kruis met de omgebogen armen
als een religieus symbool. De
Germanen verbonden dit sym
bool met de god Thor. Daarna
verwerd het teken tot „house sty-
le" van de Nationaal-Socialisti-
sche Beweging, en daarmee tot
het meest gehate teken dat de
geschiedenis ooit heeft gekend.
Een oorspronkelijk religieus
teken werd misbruikt voor een
misdadig doel, en dat geldt even
zeer voor allerlei andere zaken,
zoals de heemkunde. Het Duitse
Departement van Volksvoorlich
ting hanteerde deze Nederlandse
liefhebberij op uiterst geraffineer-
168