stadhuis
bouwkundige aansluiting van het
bestaande deel met de nieuwe
vierde stadhuisvleugel? De vloe
ren in het pand nummer 95 liggen
immers op een ander niveau dan
die in de geplande nieuwbouw.
Iedereen was nu net zo blij dat die
lastige opstapjes tot het verleden
zouden gaan behoren en nu dit.
En op welke manier moest nu het
sloopmateriaal worden afgevoerd
en de bouwmaterialen versa?
Vragen waarmee de bouwkun
digen in gemeentedienst als L. S.
van de Linde en M. K. Hartzema
kwamen te zitten. Ook gemeen
tesecretaris Blokhuis en zijn
„rechterhand" Van Hattum had
den de zorg voor een pasklare en
snelle oplossing. En zoals het vrij
wel altijd gaat: de nieuwe situatie
werd verwerkt in de bestaande
plannen en niemand heeft meer
pijn. Wel zal het tijdens de bouw
periode een gevaarlijke drukte
worden op de Breedstraat die
voor vele functies geschikt is,
behalve die van aan- en afvoer-
weg voor een bouwproject wat
een slordige 7 miljoen zal gaan
kosten.
Er is goed nieuws voor de
archeoloog die met medewerkers
van Openbare Werken zijn ver
antwoordelijk werk dient te ver
richten. Onder een deel van de
nieuwe vierde stadhuisvleugel
komt op 3,5 meter diepte een
kelder en het ziet er naar uit dat
de grond opnieuw oudheidkun
dige geheimen prijs geeft, gelijk
aan de vondsten die aan het licht
kwamen toen de bouwput voor
In de periode rond de taaiste eeuwwis
seling had men nog niet te kampen met
ruimtegebrek.
de nieuwbouw aan de Breedstraat
in de zestiger jaren op diepte
was.
De fonkelnieuwe vierde stad
huisvleugel gaat de haakse ver
binding vormen tussen Lange-
straat en Breedstraatcomplex. De
bouwstijl is gelijk aan die van het
moderne bouwwerk aan de
Breedstraat en vormt alleen met
het monumentale deel van het
stadhuis een schril contrast.
Het prachtige 18e eeuwse Mo-
riaanshoofd wordt totaal geres
taureerd. Het pand wat in eerste