Nieuwe aanwinst De leskist archeologie: Scherven uit het Schermereiland. Ons museum heeft al een drietal leskisten met als thema 'arm en rijk', 'werken op het water: haringvangst en walvisvaart', alsmede 'vuur, vriend en vijand'. Deze maand is daar een vierde leskist aan toegevoegd: Scherven uit het Schermereiland. Het gaat om een prachtige vorm van aanschouwelijk onderwijs. 'Scherven uit het Schermereiland' telt vier lessen: 1Wat is archeologie? 2. Wat scherven vertellen: over de oorsprong, het gebruik en de gebruikers. In deze les ontdekken de leerlingen zelf wat een scherf allemaal kan vertellen. De leskist bevat een boeiende collectie pijpenkopjes. Deze kunnen de kinderen zelf dateren aan de hand van een lijst karakteristieke kenmerken. 3. Reconstructie aan de hand van scherven. In dit deel van de leskist krijgen de leerlingen grotere onderdelen van antieke gebruiksvoorwerpen. Die mogen ze zelf met behulp van cementmeel in elkaar zetten en eventueel aanvullen. Dan kunnen ze antwoord geven op de vraag wat het voor een voorwerp was en hoe zou het er uit zou hebben gezien toen het nog klokgaaf was? Het cementmeel lost later weer perfect op in water, zodat de scherven hergebruikt kunnen worden. 4. In de afsluitende les wordt een archeologische werkplaats, een depot of een museum bezocht. De nieuwe leskist spreekt kinderen zeer aan, vooral omdat al het materiaal authentiek is. Leerlingen vinden het reuze spannend om een scherf in handen te houden die honderden jaren oud is: alsof je een hand geeft aan mensen uit een ver verleden. Agaath van Veen (50) uit Limmen doet op latere leeftijd de Pabo in Haarlem. Binnen haar opleiding tot leerkracht basisonderwijs specialiseert zij zich tot 'intern cultuurcoƶrdinator'. Als opdracht tijdens haar stage ontwikkelde zij een originele leskist: Scherven uit het Schermereiland. 100 Museum

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2007 | | pagina 48