Staten bepaald niet altijd ons voorbeeld zijn. Er zijn enorme culturele verschillen. Vraag van Weyert de Boer: hoe past het succes van het boek van Siebelink in uw betoog? Antwoord: een drieledig antwoord: het boek past in de grote waardering die men tegenwoordig heeft voor persoonlijke overleveringen (denk ook aan het Bureau van Voskuil). Verder kunnen de tegenstellingen die de verzuiling met zich meebracht langzamerhand gezien worden in het licht van de nostalgie. De 'bezinnelijke' periode - denk aan Smytegeldt is voorbij. Niet weg! Maar het neemt niet meer een erkende en gerespecteerde plek in de Nederlandse cultuur in. In de derde plaats is het boek, literair gezien, van grote betekenis. Vraag van Wim Schermerhorn: het Amerikaans christelijke fundamentalisme heeft zich enorm uitgebreid, op een beangstigende manier. Een gevolg van de zeer toegenomen individualisering. De bible-belt hier is, qua aantal, ook groeiende. Oók een gevolg van de toegenomen individualisering in de rest van de samenleving. Dan moet je er bang voor zijn dat het hier net zo wordt als in Amerika. Anwoord: nee.... de mate van religie is niet verminderd! Het geloof in het hiernamaals enz. is niet afgenomen. De religieuze overtuiging is nog steeds aanwezig, meer dan in de openbare discussie blijkt. Het verschil is niet dat we anders geloven, maar dat we dat geloof niet meer in de kerk belijden. We kiezen zelf de vorm die aan het beleven van onze overtuiging het beste recht doet. Individualisering betekent niet dat we allemaal secularist of atheïst worden. We kiezen de eigen vorm voor onze geloofsovertuiging, voor authenticiteit. Er is niets 'misgegaan' bij de mensen, maar bij de kerken. De kerken hebben zich niet aangepast aan de vraag van de gelovigen. Het klinkt of het een markt is. En juist dat aanpassen vormt het succes van met name de Baptisten in de Verenigde Staten. De aantrekkingskracht, het groeps gebeuren! De betrokkenheid van de kerkgemeenschap. Er bestaan geen grote verschillen tussen Europa en de Verenigde Staten wat betreft de verbinding tussen politiek en religie. De strijd om de scheiding tussen kerk en staat is hier na de Franse revolutie betrekkelijk hard gevoerd en er is nog ongeveer een eeuw overheen gegaan voordat het definitief was. Het resultaat van die strijd zal niet aangetast worden! Tenslotte bedankte de voorzitter, Weyert de Boer, Prof. De Rooy voor de zeer geslaagde lezing, maar niet nadat hij had verzekerd dat fietsen toch echt een katholieke sport is. Immers van Agt was toch onze grootste fietsende politicus. Het verslag van de discussie is gemaakt door Dick Mantel 36

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2007 | | pagina 36