protestante kring een enorm sterke geloofsafval. Het secularisatieproces bui betekende niet dat men massaal ongelovig werd, maar dat men minder in de Pie kerk kwam. Het gevolg was dat er een veel grotere bindende kracht tussen de protestante kerken onderling ontstond. voc Vraag van Chris Offringa: Hoe kwam het dat het ontkerkelijkingsproces in de bible-belt Zeeland/Tholen/Veluwe/ Overijssel achterwege bleef? vor Antwoord: een eerlijk antwoord, dat weet ik ook niet. Als de reden voor bes het behoud van het traditionele kerkbezoek duidelijk zou zijn, dan zou de 'roi gebruikte methode overal gevolgd zijn. Het voortzetten van het traditionele jeu gedrag en het volgen van tradities van kerkbezoek en alles wat daarmee kw, samenhangt, is zo verweven in het leven dat het één niet meer zonder het ziel ander kan. Het houdt elkaar zo vast dat het als een samenhangend geheel ver overeind blijft. Duidelijk is ook dat een snel industrialisatie- en verstedelijkingsproces individuen de mogelijkheid gaf eigen wegen te kiezen. voc In de jaren vijftig was een standaard levensloop normaal en in 1970 draaide dat om: een keuze-levensloop werd normaal. Het meest interessante daarin vol is dat dit proces niet bij jongeren begon. Het begon bij alle generaties. Geeft zak de kracht van verandering aan! we' Weer een vraag van Jan Aafjes: speelde de afhankelijkheid van de natuur het een rol? Boeren zijn daarvan erg afhankelijk en op Urk was (is) men erg ine afhankelijk van de vis. Inti Antwoord: Prof. De Rooy denkt van niet. Op Urk is de cocaïne-verslaving Ver maximaal, dat lijkt strijdig met traditionaliteit. los Vraag van Paul Nooij: zou het ook niet kunnen komen uit het feit dat de in, leegloop van de kerk leidde tot een vermindering van het aantal bedienaren ooi en daarmee tot het fenomeen van 'reizende bedienaren'. De vermindering eig van het aantal bedienaren had tot gevolg dat ze soms hier en dan daar preekten. Een volle kerk in Vollenhove hoeft niet te betekenen dat de kerk in get Blokzijl ook vol zit. uit; Antwoord: de terugloop van het aantal bedienaren is inderdaad belangrijk jaa en een feit, maar het was een algemeen voorkomend verschijnsel. Vraag van Piet Bommer: u heeft waarschijnlijk de Chronyke gelezen. ver Daarin wordt door Hans Keuning geschreven over ene katholieke meester De zw; Rooy, komend uit Brabant en in 1948 in De Rijp werkend, een Bourgondisch het type. Ik neem aan dat u dat niet was? En bij een VPRO-programma over een In i slachting op Bali 100 jaar geleden werd als één van de medewerkers aan het var programma ene Prof. Piet de Rooy genoemd. Was u dat? ver Antwoord: twee keer nee. Prof. De Rooy komt weliswaar uit Brabant, mii maar dan wel uit de kleinste protestante enclave in Brabant. Om aan te geven Eui hoe jeugdherinneringen kunnen bedriegen: in zijn herinnering was Brabant me 34

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2007 | | pagina 34