Tijdens het gesprek kwam een aantal vermeldenswaardige zaken over de
bouw naar voren:
- De molen is gebouwd uit hardhout en teakhout. Hardhout is niet zo
makkelijk te verwerken. Toch is voor iemand die liever in metaal werkt,
hardhout prettiger dan gewoon hout. Met hout werk je op de centimeter,
met metaal op de millimeter; of zoals Piet het zelf zegt: "Ik werk met de
schuifmaat, niet met de duimstok".
- Bij de melkfabriek had Piet Mulder bij de Technische Dienst timmerlieden
in dienst. Die kwamen zo nu en dan eens kijken en brachten hardhouten
en teakhouten afvalstukjes mee, die hij in zijn model verwerkte. Zelfs een
deel van een oude karnton vond zo een nieuwe bestemming.
- Voor het maken van de rietlatten verwerkte Piet Mulder 52 meter hout.
- Het meeste hout bewerkte hij met de lintzaag, gereedschap waar zijn
voorkeur naar uitging, omdat een molen veel 'vals verstek' heeft: de
houtverbindingen staan maar zelden onder een hoek van 90°.
- De wieken mat Piet op met een gradenboog en maakte daar vervolgens
allemaal mallen voor.
- Het maken van een vijzel stuitte aanvankelijk op problemen. Toen sprak
Piet ene Borst uit de Wogmeer, wiens vader molenmaker was geweest.
Deze vertelde Piet dat zijn vader vijzels altijd construeerde met behulp van
'een kistje met een spriet erop'. Die indicatie was genoeg voor iemand
met een technische knobbel. Piet begreep dat het hier ging om een
hulpmiddel, waarmee de duigen recht in de vijzelbalk geplaatst konden
worden, en maakte ook gebruik van deze techniek.
- Het hang- en sluitwerk werden uitgevoerd in metaal, een materiaal waar
Piet Mulder goed mee uit de voeten kon.
Uiteindelijk duurde de bouw van de molen 14 maanden. Begonnen in 1982,
werd de bouw in 1983 afgesloten. Met een zucht van verlichting: "Dat was
eens, maar nooit weer!"
Als symbolische afsluiting bouwde Piet nog een molen: een wipmolen, naar
voorbeeld van de wipmolen bij Obdam. Deze molen staat thans in zijn
voortuin en draagt de symbolische naam: 'De Vrijheid'.
Dat was niet het einde van Piet Mulders modelbouwactiviteiten. Een
fotoboek toont een vliegtuig, boten, boerenwagens, een gemeentewapen en
een maquette van de grote brand van Schermerhorn in 1699. Alles zeer
zorgvuldig en fraai uitgevoerd. Toch blijft de molen het grootste en meest
aansprekende project.
16