Een muur door De Rijp Het verhaal van Hans Keuning uit Zeijen. Hij is u bekend uit vorige nummers van de Chronyke. We herinneren ons nog goed de Berlijnse Muur, die decennia lang probeerde twee denksystemen uit elkaar te houden. En ondanks het feit dat iedereen nu weet dat een muur op die basis gebouwd geen stand kan houden zien we in Israël hetzelfde verschijnsel weer. Hoewel ze gebouwd worden op grond van het argument zelfverdediging is in feite intolerantie de dieperliggende oorzaak. Vooral de laatste tijd - nu er zoveel te doen is over de vraag of er wel of geen tolerantie bij de autochtone Nederlanders ten aanzien van hun allochtone landgenoten is - denk ik nog wel eens terug aan mijn jeugd in De Rijp. Dat waren de jaren voor de Tweede Wereldoorlog. Wie weet nu nog hoe er een symbolische muur dwars door De Rijp liep? Het mag zo zijn dat er in ons land minder tolerantie bestaat tussen de islamieten en een deel van de rest van de bevolking dan we wel zouden willen, het was in die tijd niet veel beter tussen katholieken en niet-katholieken in ons dorp. En in meerdere dorpen in Noord-Holland! De scheidslijn was streng getrokken door de pastoor en dat had veel gevolgen. Pastoor en episcopaat Het was de tijd dat Noord-Holland door het episcopaat tot missiegebied was verklaard en er alles aan gedaan moest worden om het katholieke volksdeel te versterken. Iedere katholiek moest daar aan meewerken. Zo werd er bijvoorbeeld aan de Jisperweg in de Noord-Beemster midden tussen de weilanden een opvallende grote kerk gebouwd met daarnaast een klooster met de bedoeling dat er op die manier een soort katholieke enclave zou worden gevormd. En uit een andersoortig begrip van een maakbare samenleving hield de pastoor nauwlettend bij of er zich nieuwe katholieke gezinnen in de buurt vestigden en of er wel genoeg nieuwe borelingen kwamen of wel op stapel stonden. Hoe ging het in De Rijp? In De Rijp In De Rijp ging het niet veel anders toe. Er werd een eigen school naast de bestaande openbare gesticht, zodra die mogelijkheid er kwam en de katholieke ouders werden door de pastoor min of meer geprest hun kinderen daar te laten inschrijven. Het hoofd der school meester Put zorgde er zelf 125

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2006 | | pagina 5