Zij haalden hun bruiden uit het thuisland De actualiteit van het verleden Ruim een half jaar geleden vatte de redactie het plan op om een speciaal nummer van de Chronyke te wijden aan de 'gescheiden werelden', 40/50 jaar geleden, dus aan de zogeheten verzuiling. Het idee ontstond toen Hans Keuning de redactie het artikel 'Een muur door De Rijp' toestuurde. Dit is de reden dat dit artikel het openingsartikel van deze Chronyke is. De redactie is met opname apparatuur op pad gegaan en heeft verschillende interviews afgenomen. Bovendien kregen we de beschikking over een aantal verhalen op papier. Het beeld wat naar voren komt is boeiend. De scheiding liep via de lijn katholiek/niet katholiek en was in De Rijp veel sterker dan in de kleinere dorpen. In de kleinere, vaak agrarische, gemeenschappen was duidelijk de noodzaak 'we moeten samen ons brood verdienen' sterk aanwezig. Men was meer op elkaar aangewezen. Waarom overheerste de scheiding katholiek/ niet katholiek? In katholieke kring werd er nog steeds van bovenaf naar gestreefd om de katholieke zuil minstens te handhaven en als het kan te versterken. De rol van de pastoor daarbij lijkt bij de katholieken als vrij vanzelfsprekend te zijn aanvaard. Was het een overblijfsel van de jarenlange emancipatie-drang? Het initiatief voor gelijkberechtiging was bij de gereformeerden, onder leiding van Abraham Kuyper, gestart en het werd nagevolgd door de katholieke leiders, die een kansarm deel van vijfendertig procent van de bevolking vertegenwoordigden. Katholieke scholen en katholieke culturele en andere organisaties moesten de emancipatie van de geloofsgenoten bevorderen. In De Rijp speelde het streven om een positie te verkrijgen, die gelijkwaardig aan die van doopsgezinden en hervormden was, zeker een rol. Het mandement van 1954 - waarbij het lidmaatschap van niet katholieke verenigingen uit den boze verklaard werd- is een mooi voorbeeld van het 'regelende' karakter van de katholieke gezagsdragers. Niet naar de VARA luisteren! Er moet wel gezegd worden dat het mandement bij velen averechts werkte. Naast de interviews ook een 'impressie van het heden' van Abram de Swaan: 'Nederland schommelt van balorig naar kwaadsappig'. Terugkijken naar het verleden gebeurt altijd vanuit de realiteit van het heden. Als titel voor deze special is gekozen 'Ze haalden hun bruiden uit het thuisland; de actualiteit van het verleden'. Om twee redenen. Het was de realiteit in het begin van/halverwege de vorige eeuw voor een groep oud gereformeerden die in Grootschermer woonden. En het is bedoeld als 123

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2006 | | pagina 3