Maar mijn vader was niet de enige die leed onder de situatie die door de toenmalige pastoor gecreëerd werd. Het volgende kwam mij - uit zeer betrouwbare bron- onlangs ter ore. In het dorp waren twee manufacturenwinkels vlakbij elkaar; er waren maar twee huizen tussen. De ene winkelier was protestant en de andere katholiek. Deze laatste familie had aan de voorgevel bij hun etalage een spionnetje (zo'n spiegeltje) gemonteerd en hield haarscherp in de gaten, welke katholieke klanten bij de protestante 'concurrent' kochten. Hun namen werden doorgegeven aan de pastoor, die ze in de kerk voorlas met natuurlijk de dringende raad (ik probeer het netjes te zeggen) om vanaf dat moment bij de katholieke winkelier te kopen. Zo zal zich meer hebben afgespeeld op dit gebied, wat nu in vergetelheid geraakt is. De vraag of mijn vader uit economische overwegingen (minder inkomsten) uiteindelijk besloot om zijn praktijk te verkopen en weg te gaan uit De Rijp, kan ik volmondig met nee beantwoorden. Zijn gevoel, zich niet meer thüis te voelen in De Rijp was voor zeker 95% de oorzaak. Volgens mijn zusje Gita die het volledig met mij eens is, kwam daarbij (de overige 5%) dat de oudste drie kinderen inmiddels in Alkmaar naar de middelbare school gingen. De bus vertrok om 7.15 uur uit De Rijp vanaf de Dam en mijn moeder stond elke morgen om 6 uur op om voor gevulde broodtrommeltjes te zorgen en om thermosflessen met hete chocolademelk klaar te maken. Dat begon haar, zeker met de twee kleine nakomertjes, die al haar aandacht vroegen zogauw de drie oudsten vertrokken waren, soms zwaar te vallen. Misschien was dit laatste gegeven het zetje dat ze nodig hadden om erover te denken De Rijp de rug toe te keren. Toen in Alkmaar dokter Kolk, die toen zijn praktijk op de Geestersingel had, deze wilde verkopen, hebben mijn vader en moeder de beslissing genomen om deze praktijk over te nemen en daadwerkelijk De Rijp te verlaten en in Alkmaar te gaan wonen. Dat moet in 1953 geweest zijn. Het was een nieuwe fase in hun leven, een fase waarin ze met een schone lei konden beginnen. Tineke Schermerhorn Katholiek lopen Het volgende heeft niets te maken met het verhaal over haar vader, maar in een telefoongesprek vertelde Tineke Schermerhorn het volgende. Op het dorp woonde een katholiek gezin met een karakteristiek aantal kinderen, dus veel. Deze kinderen hadden, om de een of andere reden, een wat afwijkende manier van lopen. Dat had tot gevolg dat de kinderen van de openbare school soms een daarop gebaseerd spelletje deden. Aangekondigd met: 'we gaan katholiek lopen'. 158

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2006 | | pagina 38