Het ouderlijk huis van Tineke Schermerhom in de Rechtestraat in De Rijp. Van links naar rechts: Wim Schermerhom, Jan Schermerhorn (broers van Tineke) en Tineke Schermerhorn. Foto toegestuurd door Tineke Schermerhom. Maar in de kermistijd ging rooms en protestant naar dezelfde kermis. Maar: o wee, als uit deze contacten verliefdheden, verkeringen of voorgenomen huwelijken voortvloeiden... Dat was uit den bozel Want ook in De Rijp gold: 'twee geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen'. Papa had een grote, d.w.z. uitgestrekte praktijk: in De Rijp, Graft, Noordeinde, Grootschermer, Driehuizen, Spijkerboor, Oost- en West- Graftdijk, maar ook in Schermerhorn en de Beemster had hij patiënten. Ook al was er die tweedeling, rooms/protestant, - mijn ouders waren Nederlands-hervormd- in het dagelijks leven ging de bevolking voor mijn gevoel in harmonie met elkaar om (of misschien naast elkaar). Ik schrijf: in het dagelijks leven, want als er bijvoorbeeld verkiezingen waren voor de gemeenteraad, waren de gemoederen weer flink verhit: hoe zou de samenstelling van de raad zijn? Drie protestanten en vier 'roomsen' of andersom? Dan ging het even hard tegen hard. En uit de mond van mevrouw Dalenberg hebben we gehoord dat er door 155

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2006 | | pagina 35