Een zendeling streek neer In omstreeks 1880 streek een 'zendeling', mogelijk vergezeld door enige families, neer in Grootschermer. Een streng oud-gereformeerd groepje uit de Krimpenerwaard. Ongetwijfeld op zoek naar werk en in de loop der tijd uitgroeiend tot 6 a 7 families. Vier generaties lang verbleven zij in het dorp, totdat de laatste in de tachtiger jaren verdween. Het betrof (praktisch allemaal) boeren met grote gezinnen die 'erbij hoorden', althans 'zes dagen per week'. Op de zevende dag scheidden de wegen. De groep ging ter kerke in de oud- gereformeerde kerk in de Rechtestraat in De Rijp. In het zogeheten 'Flipse-kerkje' (het kerkje dat ook ter sprake komt in het stuk van Jelle Keuning; ook even terzijde: het zette volgens de heer Pielage best kwaad bloed dat het groepje tijdens de autoloze zondagen in de jaren zeventig met de auto naar De Rijp kwam; D.M.). Zeker in de eerste tijd haalden de leden van deze groep hun bruid of bruidegom uit de Krimpenerwaa.d. Zo actueel is het verleden. Boeiend is hc i het verliep met de schoolkeuze. De oud-gereformeerden gingen in de begintijd naar de openbare lagere school (in Grootschermer). De christelijke school in Schermerhorn was niet streng genoeg en ze prefereerden 'neutraal' boven 'verkeerde beïnvloeding'. Dit in tegenstelling tot de 'gewone, synodaal' gereformeerden die zowel voor de kerk als voor de school naar Schermerhorn gingen. Ook Grootschermer ontkwam niet helemaal aan de invloed van geloofstegenstellingen. Katholiek/ niet-katholiek, vooral in sociaal opzicht Wim Schermerhorn herkent zeker de kloof katholiek/ niet-katholiek. 'De contacten tussen die twee groepen waren gering', maar soms heel heftig van karakter. Hoewel hij het rangschikt onder 'jeugdbaldadigheid', vertelt hij dat als er door de jeugd gevochten werd dat was tegen de katholieken. Hij herinnert zich de vele knokpartijen met de kinderen van de St. Joseph-school in Schermerhorn bij het zwemmen in de Lei. Als tweede voorbeeld van de animositeit ten opzichte van de katholieken vertelt hij het volgende verhaal: 'als je met de fiets door de Rechtestraat/ het 1 Westeinde ging bij het uitgaan van de St. Bonifatius kerk liet niemand je door. Het was één massa mensen, geen doorkomen aan. Dan gingen we wel eens pesterig te paard. Dan wilden ze wel opzij gaan'. Een protestante boer met een katholieke bakker was uitzonderlijk, maar de protestante boer had wel een katholieke dienstbode/knecht. Vaak komend uit De Rijp/Graft, lange tijd de leverancier van goedkope arbeid voor de Zaanstreek'. Duidelijk blijkt hierbij de sociale gelaagdheid: een 151

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2006 | | pagina 31