Het ouderlijk huis van Jelle Keuning op het Oosteinde in De Rijp Waarschijnlijk paste dat in hun missionaire opvattingen. Alle omgang tussen vooral jonge mensen van verschillend geloof werd bestreden. Dat betekende in de praktijk, dat naast iedere club of vereniging, die de over het algemeen initiatiefrijkere protestanten oprichtten er een r.k. tegenhanger verscheen. Naast de algemene voetbalvereniging A.V.V. verscheen een roomse R.E.O. We richtten een dam- en schaakclub op - na korte tijd was er ook een roomse, die de paar roomse leden wegzoog. Er waren twee toneelverenigingen, twee dansclubs enz. enz. In de r.k. kerk ontzag de pastoor zich niet, om bij tijden af te kondigen, dat de beminde parochianen uitsluitend bij r.k. nering doenden naar de winkels mochten gaan! Als ondanks alles een heel enkel keer er verkering ontstond tussen een r.k. en een prot. jongere, dan betekende dat hel en verdoemenis. In ieder geval familietragedies, banvloek en mijding vooral van de kant van de r.k. families. Pastoors en dominees hadden geen enkel contact. Natuurlijk was er naast de openbare lagere school een r.k. school. Als kinderen gingen we elkaar vooral met de klompen te lijf, als welke school dan ook de hervorming op het lesprogramma had staan. Beeldenstorm en contrareformatie werden dan zeer actueel. Het r.k. volksdeel stond voornamelijk onder leiding van 't hoofd der school, meester Put, die 't goede voorbeeld gaf door zijn vrouw ieder jaar weer in 't kraambed te krijgen. En verder van een notaris Luijckx, die en niet erg florerend notariaat beheerde. Maar die wel iedere winter als zijn oudste zoon weer eens in een wak schaatste een doos sigaren aan de redders uitreikte. Kwade tongen beweerden, dat de "redders" zich niet ontzagen om er voor te zorgen, dat de bewuste zoon vaker in een wak reed, dan volgens de kansrekening waarschijnlijk was! 141

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2006 | | pagina 21