Het ouderlijk huis van
Jelle Keuning op het Oosteinde
in De Rijp
Waarschijnlijk paste dat in hun
missionaire opvattingen. Alle
omgang tussen vooral jonge
mensen van verschillend
geloof werd bestreden.
Dat betekende in de
praktijk, dat naast iedere
club of vereniging, die de over
het algemeen initiatiefrijkere
protestanten oprichtten er een
r.k. tegenhanger verscheen.
Naast de algemene voetbalvereniging A.V.V. verscheen een roomse R.E.O. We
richtten een dam- en schaakclub op - na korte tijd was er ook een roomse,
die de paar roomse leden wegzoog. Er waren twee toneelverenigingen, twee
dansclubs enz. enz. In de r.k. kerk ontzag de pastoor zich niet, om bij tijden
af te kondigen, dat de beminde parochianen uitsluitend bij r.k. nering
doenden naar de winkels mochten gaan! Als ondanks alles een heel enkel
keer er verkering ontstond tussen een r.k. en een prot. jongere, dan
betekende dat hel en verdoemenis. In ieder geval familietragedies, banvloek
en mijding vooral van de kant van de r.k. families. Pastoors en dominees
hadden geen enkel contact.
Natuurlijk was er naast de openbare lagere school een r.k. school. Als
kinderen gingen we elkaar vooral met de klompen te lijf, als welke school
dan ook de hervorming op het lesprogramma had staan. Beeldenstorm en
contrareformatie werden dan zeer actueel. Het r.k. volksdeel stond
voornamelijk onder leiding van 't hoofd der school, meester Put, die 't goede
voorbeeld gaf door zijn vrouw ieder jaar weer in 't kraambed te krijgen. En
verder van een notaris Luijckx, die en niet erg florerend notariaat beheerde.
Maar die wel iedere winter als zijn oudste zoon weer eens in een wak
schaatste een doos sigaren aan de redders uitreikte. Kwade tongen
beweerden, dat de "redders" zich niet ontzagen om er voor te zorgen, dat de
bewuste zoon vaker in een wak reed, dan volgens de kansrekening
waarschijnlijk was!
141