fl lede IV kath rede kom mevi gew< niet- E belai om moe De katholieke St. Bonifatius kerk in De Rijp 'De katholieken werden tweederangs burgers'. Later werd het allemaal weer wat makkelijker: 'het hebben van een priester was weer toegestaan en godsdienstuitoefening was weer mogelijk, al was het dan ook tegen betaling van recognitiegeld. Na de Franse tijd was er meer vrijheid. Het proces van de emancipatie zou nog veel tijd in beslag nemen. Vanuit die emancipatie gedachte ontstonden de eigen verenigingen en werd de verzuiling gestimuleerd. Het oprichten van eigen verenigingen ging, zoals men wel spottend zegt, tot in de geitenfokvereniging'. Verenigingen Een belangrijk onderdeel van de katholieke emancipatie was het oprichten van katholieke organisaties en verenigingen. De Rijp volgde de landelijke trend wat betreft de standorganisaties: plaatselijke organisatie van de Hanze en de KAB naast de LTO. Het R.K. Vrouwengilde werd opgericht. Naast de Algemene Voetbalvereniging (AW) ontstond in De Rijp DREO (De Rijp en Omstreken), naast BATO (de algemene gymnastiekvereniging) ontstond TIOL (Turnen Is Onze Lust). Benedictus XV ontstond als katholieke tegenhanger van het Rijper Kleintoneel. Ook bij de operette en bij de zang ging het zo. Meneer Pielage vermeldt nog wel dat er bij de oprichting van TIOL 'even met de pastoor gepraat moest worden' en mevrouw Pielage sluit niet uit dat bij de gymnastiekvereniging een 'preutser opvatting wat betreft kleding' een rol gespeeld kan hebben. Over het algemeen gold: 'een eigen vereniging is je van het'. Ook speelde de angst voor gemengde huwelijken een rol. Vasl K acht enig han< E (doe zeke von< boz< mev dat gaai I boo lope teru naa is tr niet wer 'Ze En mo 136

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2006 | | pagina 16