'Ze is wèl katholiek, maar reuzegoed' Het onderstaand stuk is de weerslag van een gesprek met de heer en mevrouw Pielage in De Rijp. De heer Pielage is in 1924 in Venhuizen geboren, in 1945 benoemd aan de St. Jozef school in De Rijp. De school waarvan hij van 1954 tot zijn vervroegde pensionering in 1983 hoofd was. Mevrouw Pielage is een echte Rijper, geboren in 1922. Meneer Pielage is bekend met plaatselijke toestanden, mede door diverse bestuursfuncties in het dorp. Een impressie van de tijd waarin een katholiek kennisje, dat in een heel klein beetje luie stemming de boodschappen bij de nabije niet-katholieke kruidenier had gedaan, die boodschappen terug moest brengen. In het gesprek komen de verschillende soorten 'gescheiden werelden', vijftig/zestig jaar geleden, aan de orde: Graft/De Rijp; katholiek/protestant; scholen en verenigingen; Rechtestraat/Buurtjes. Volgens de heer Pielage is het woord 'apartheid' goed van toepassing op de situatie van toen. Grafter eksters en Rijper kraaien Over de 'gescheiden werelden' van Graft en De Rijp kan meneer Pielage vrij kort zijn. Hij beschrijft de sociale tegenstellingen die er, historisch gezien, geweest zijn en die het gevolg waren van het feit dat Graft een overwegend agrarische bevolking had en De Rijp een meer 'stadse'. De Rijp kende een rijker, een reders-verleden. Uit zijn tijd kent meneer Pielage geen grote tegenstellingen, behalve die voorkomend uit het idee dat kraaien en eksters niet tegelijk kermis kunnen vieren. De eigen Grafter kermis mag nog steeds niet verdwijnen en er is nog een aparte Grafter ijsclub. Lijken Graft en De Rijp aardig één te zijn geworden, recenter en meer levend is de herinnering van meneer en mevrouw Pielage aan de scheiding tussen katholiek en niet-katholiek. Katholiek en niet katholiek in De Rijp. De katholieke emancipatie was bepalend Zoals een intellectueel betaamt geeft meneer Pielage een sociaal historische uitleg. 'Het is een erfenis-kwestie, een gevolg van de katholieke emancipatie. De kerk van De Rijp - de katholieke kerk op de Dam - werd bij de reformatie afgepakt. Jaren later konden ze, aanvankelijk nog in het geheim, weer ter kerke gaan. Oorspronkelijk in het schuilkerkje op het Noordeinde. Het kerkje dat ook nog een keer door de baljuw en de schout is dichtgespijkerd'. 135

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2006 | | pagina 15