katholieke
en liep dan
zeer kerks,
edere dag.
c was.
nderen van
woord mee
el katholiek
at was als
et raadhuis
groep niet
te zich dit
en naar de
i weer met
het geloof
voorbeeld,
voetbalclub
-varen. AW
:r de jeugd,
sprake van
kijken naar
cwam in het
onden heel
erskinderen
eens: jullie
jn beleving
esproken of
r met hem
entje moest
Ije met hem
elemaal van
De openbare lagere school (gebouw in het midden).
Foto uit de collectie van Jan Kaptein.
soepele verhoudingen getuigt: 'ik moest iedere dag langs de openbare school
naar mijn school toe. Het schoolplein van de openbare school was
onmiddellijk langs de Rechtestraat. Wat nu de parkeerhavens zijn van de
bibliotheek, dat was vroeger het schoolplein. Dan hingen de jongens wel
eens over het hek heen en ik kreeg wel eens een enkele keer een vijandige
opmerking, want ik ging naar die andere school. Ik moest dan ook heel erg
in mijn schulp kruipen om er langs te lopen. Daar was ook bij mij duidelijk
het gevoel: ja daar hoor ik niet bij. Ze bedreigden me ook wel'.
Hoe was het verenigingsleven en hoe werd de 'gescheiden wereld'
ervaren?
In de oorlog lag het verenigingsleven stil. Toen Jan Kaptein in de vijfde
klas van de lagere school zat werd hij gevraagd bij de Verkennerij' te komen,
de katholieke tegenhanger van wat de 'anderen' hadden, de padvinderij. Het
was fantastisch en avontuurlijk. Hij werd, zoals al vermeld is, ook lid van 'de'
131