katholieke en liep dan zeer kerks, edere dag. c was. nderen van woord mee el katholiek at was als et raadhuis groep niet te zich dit en naar de i weer met het geloof voorbeeld, voetbalclub -varen. AW :r de jeugd, sprake van kijken naar cwam in het onden heel erskinderen eens: jullie jn beleving esproken of r met hem entje moest Ije met hem elemaal van De openbare lagere school (gebouw in het midden). Foto uit de collectie van Jan Kaptein. soepele verhoudingen getuigt: 'ik moest iedere dag langs de openbare school naar mijn school toe. Het schoolplein van de openbare school was onmiddellijk langs de Rechtestraat. Wat nu de parkeerhavens zijn van de bibliotheek, dat was vroeger het schoolplein. Dan hingen de jongens wel eens over het hek heen en ik kreeg wel eens een enkele keer een vijandige opmerking, want ik ging naar die andere school. Ik moest dan ook heel erg in mijn schulp kruipen om er langs te lopen. Daar was ook bij mij duidelijk het gevoel: ja daar hoor ik niet bij. Ze bedreigden me ook wel'. Hoe was het verenigingsleven en hoe werd de 'gescheiden wereld' ervaren? In de oorlog lag het verenigingsleven stil. Toen Jan Kaptein in de vijfde klas van de lagere school zat werd hij gevraagd bij de Verkennerij' te komen, de katholieke tegenhanger van wat de 'anderen' hadden, de padvinderij. Het was fantastisch en avontuurlijk. Hij werd, zoals al vermeld is, ook lid van 'de' 131

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2006 | | pagina 11