1970 - 67.000 personen vervoerd op dagtrips, excursies en meerdaagse buitenlandse reizen. In juli en augustus, het hoogseizoen, zijn er vaak een bus of acht in het buitenland. 1971 - De nieuwe bussen (nrs. 13 en 14) komen binnen. Een Mercedes-bus voor 45 passagiers en een busje voor 21 passagiers. Een investering van ongeveer f 150.000. De kleine bus is bedoeld voor excursies. De grote bus voor het volledige touringcarprogramma is 'voorzien van alle moderne kom fort: verstelbare rugleuningen, semi-airconditioning, eigen lampje door elke passagier afzonderlijk te ontsteken, zonwerende gordijnen voor de grote ramen en natuurlijk de motor achterin, onder de vloer, wat vooral in een goed bezette bus een minimum aan vermoeienis door motorlawaai waar borgt, zowel voor chauffeur als passagiers.' Voor de chauffeur zijn de kleine draaicirkel en de stuurbekrachtiging prettig. De verwachting is dat de bussen acht jaar en vierhonderdduizend km mee gaan. Mercedes touringcar (34 personen) voor de garage aan het Zuideinde. Omdat de lakken toen [begin jaren zestig] nog niet zo goed waren als tegenwoordig, stonden de bussen 's nachts in principe binnen. Na het vertrek van de firma Hooijberg is de loods jarenlang gebruikt door groenteboer Brouwer. 166

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2005 | | pagina 50