en sragebedrijf en pand is in de Als het zo uit aardbeien. de nok dwars e Hottentot en ideinde, tussen pie Nikkel). 2.300 een huis, rat hier om het n het huidige raft meer auto richting Graft nv.v./De Rijp. chap geeft aan Doijberg had in dium sleutels, troevedraaiers, n ketting, een n slijpkop, een een verfspuit, jberg alhier, is ar voor groote ;pel. De wagen snufjes zijn n dan altijd op teren alsmede n Een nieuwe Het gaat hier om de Ford touringcar G-21954. Op het nieuwe Ford chassis werd een 30-persoons carrosserie gebouwd door de fa. Boonacker te Oudkarspel. Tijdens de mobilisatie in 1939 omgebouwd tot vrachtwagen door de fa. J. Oud te Avenhorn. Vanaf november 1939 tot mei 1940 gebruikt voor vracht- en veevervoer. In mei 1940 gevorderd door de Duitse Wehr- macht. 1938 - Autogarage D. Hooijberg heeft telefoon nummer 16. Dirk Hooijberg: De telefooncentrale stond in het postkantoor met draden en pluggen. Een van de centralisten was Piet Hottentot. Vanuit huis was de centrale altijd bereikbaar wanneer de centralist daar maar aanwezig was. Ik weet niet welke tijden dat was. Ik geloof alleen overdag. Ik weet wel dat dat op zondag van 11 tot 12 uur was. Wanneer je de centralist te pakken had, werd je op volgorde van binnenkomst doorverbonden met het gewenste nummer. Vader lad altijd haast dus vroeg hij vele keren: "Piet, ik heb haast, gooi me er effe :ussendoor.' Met Piet bleef hij goede maatjes. [Een nieuwe Chronyke 7(1990)8], In juni 1945 werd bij Ford-dealer Steemeijer in Zaandam de Ford vrachtwagen G-55949 -met een Ford V8 motor- gekocht. Het was een door Verkade afgedankte wagen. In de garage in De Rijp is de vrachtwagen opnieuw opgebouwd. Timmer bedrijf D. Ent heeft de laadbak met afneembare schotten gemaakt, zodat er ook vee mee kon worden vervoerd. Er konden ook drie losse banken in geplaatst worden. Zo konden er zo'n 30 passagiers mee vervoerd worden, op zondag vooral voetballers. Deze vrachtwagen bleef in bedrijf tot 1951; toen werd met het transportbedrijf gestopt. 159

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2005 | | pagina 43