en
sragebedrijf en
pand is in de
Als het zo uit
aardbeien.
de nok dwars
e Hottentot en
ideinde, tussen
pie Nikkel).
2.300 een huis,
rat hier om het
n het huidige
raft meer auto
richting Graft
nv.v./De Rijp.
chap geeft aan
Doijberg had in
dium sleutels,
troevedraaiers,
n ketting, een
n slijpkop, een
een verfspuit,
jberg alhier, is
ar voor groote
;pel. De wagen
snufjes zijn
n dan altijd op
teren alsmede
n Een nieuwe
Het gaat hier om de Ford touringcar G-21954. Op het nieuwe Ford chassis
werd een 30-persoons carrosserie gebouwd door de fa. Boonacker te
Oudkarspel. Tijdens de mobilisatie in 1939 omgebouwd tot vrachtwagen
door de fa. J. Oud te Avenhorn. Vanaf november 1939 tot mei 1940 gebruikt
voor vracht- en veevervoer. In mei 1940 gevorderd door de Duitse Wehr-
macht.
1938 - Autogarage D. Hooijberg heeft telefoon nummer 16. Dirk Hooijberg:
De telefooncentrale stond in het postkantoor met draden en pluggen. Een
van de centralisten was Piet Hottentot. Vanuit huis was de centrale altijd
bereikbaar wanneer de centralist daar maar aanwezig was. Ik weet niet welke
tijden dat was. Ik geloof alleen overdag. Ik weet wel dat dat op zondag van
11 tot 12 uur was. Wanneer je de centralist te pakken had, werd je op
volgorde van binnenkomst doorverbonden met het gewenste nummer. Vader
lad altijd haast dus vroeg hij vele keren: "Piet, ik heb haast, gooi me er effe
:ussendoor.' Met Piet bleef hij goede maatjes. [Een nieuwe Chronyke 7(1990)8],
In juni 1945 werd bij Ford-dealer Steemeijer in Zaandam de Ford vrachtwagen
G-55949 -met een Ford V8 motor- gekocht. Het was een door Verkade afgedankte
wagen. In de garage in De Rijp is de vrachtwagen opnieuw opgebouwd. Timmer
bedrijf D. Ent heeft de laadbak met afneembare schotten gemaakt, zodat er ook vee
mee kon worden vervoerd. Er konden ook drie losse banken in geplaatst worden.
Zo konden er zo'n 30 passagiers mee vervoerd worden, op zondag vooral voetballers.
Deze vrachtwagen bleef in bedrijf tot 1951; toen werd met het transportbedrijf gestopt.
159