Stuur en bureau
"Er kwam geen kip op af', herinnert Siem Hooyberg zich uit vader's
overleveringen. Hij is de man achter het bureau die voor een belangrijk deel
de organisatie van het toerbedrijf in handen heeft. Het bedrijf wat hij tot in
de finesses kent. Niet alleen van achter het bureau, maar ook van achter het
stuur. Evenals zijn broers Niek en Dick heeft ook Siem talrijke reizen met de
clientèle achter de rug. Zijn grootste reis: 30 dagen met een groep
Amerikanen naar Zuid-Italië.
De drie broers Hooyberg hebben het toerwagenbedrijf zien groeien en
helpen groeien. Van de eerste na-oorlogse doe-het-zelf wederopbouw-bus
tot de huidige 'stal' met de dertien Mercedes-bussen. Gemiddeld is elke
jaarlijks goed voor zo'n 58.000 kilometer. Per jaar vervoert het bedrijf circa
100.000 personen.
Zoiets lever je niet alleen met een paar broers. Het feit dat een aantal
medewerkers in het bedrijf er al royaal het koperen jubileum op heeft zitten
in dienst van de firma, zegt dan ook wel iets. Onder andere zegt het dat de
personeelsleden bepaald geen weglopers zijn. Of, om het ander uit te druk
ken, dat er een goede geest heerst in het hele bedrijf. Een rustige sfeer, dank
zij de c.a.o., die personeelsleden en bedrijf ten goede komt. "Die trips van
voor de oorlog was nog clubwerk", aldus Siem. "Die organiseerden we zeil
niet. Nu zoeken we alles zelf uit. Alles wordt gepland, tot de kop koffie toe".
Zelf er op uit
Voor die planning gaat hij er zelf op uit, evenals Niek. Contacten leggen
met de hotels. Een blik in de keuken hier en daar, want er wordt niets aan
het toeval overgelaten. Tot de beheersing van het vak behoort bij Siem
Hooyberg een soort fotografisch geheugen voor allerlei verkeerssituaties in
en om verscheidene steden in Europa "Soms, als een van de chauffeurs voor
het eerst een bepaalde rit gaat maken, vraagt hij me wel eens hoe hij er moet
komen. Ik kan het hem uit mijn hoofd uitleggen en het blijkt ook als ik er een
paar jaar niet geweest ben, nog steeds te kloppen".
Eigen reisgids
De verkenningen en de in diverse plaatsen al sinds jaren bestaande
contacten resulteren elk jaar in de eigen reisgids. Een gids die ook al jaren
een groot aantal vaste afnemers heeft. Er zijn er onder de bejaarden, weten
we uit eigen ervaring, die per jaar wel 2 of 3 buitenlandse trips met de
bekende groen-en-crème bussen maken. Vaste klanten, zogezegd, maar die
zijn er velerlei. Niet alleen particulier. Ook in de vorm van clubs,
bejaardentochten, scholen.
156