Zeef geslaafd korkconceti. Hans Keuning en Paul Geugjjs boden veel schoons. Do K(ip. lies. kerkcanccrl.. Oul Zuudiig- avond in do Doepsgez. Kork werd gege ven door llans Keuning, urgcï, ru J'aul Umuyes, vioot, ia in :iile opzichten ge- ala&gd. Kon 1 itilijk publiek vulde bot kerkgebouw en liet sebodeae lu-oft zoor -oker tuin do verwachtingen voldaan. Do beide solisten bobben zich dezen avond op.enldioriio w\jie \an bun taak gekwe ten. De uitvoering der diverse rnuzii-k- nummers stond zoowel wat opvatti ug ala nuaneecriog betrof op hoog peil. Zuiver en iu eon verheven schoonlioid ruirebto do ounterfciyke muziek der oude compo nisten door het Godshuis. Voor de uitvoe ring gaf do heer Geusjes 'n üite.-nzctting over de l.e geven nummers, de betookenis en do bedoeling der componisten. Dit droeg veel bij tot een Imter begrijpen der muziek en verhoogde bot genot. Do 16- jnrige organist zette het programma in mot do prachtige „Prélude" van lWh eu hcVlielteodo „Ave Maria" vnn Itnch- Gounod. Beide solisten vervolgden niet l»ct zoor gevoelige „Trliirmeroi" vnn Rchumunn, „Méditntio^" vnn Mnssenot en het „l.argo" van tSwidol. Hans Keu ning bracht voor do pauze nog ten ge- hooro „Andante" van Dtindol en bet aardige wiegelied „Berrcuee" van Go- ibird, terwjjTPaul Geugjes nog oen roelo- dieuse improvisatie teo beate gaf. Dc orgelsolo „Musette" van lJnrmo opende hot tweede gedeelte van den avond. De stooda weer tenigkc,erende melodie in aanzwellend fortisinio doed bot hyzunder goed, Dc jeugdige organist speeldo nis luntstu orgclsolo eon inleiding over „Kou vaste Burcht is oftzo God" van Zwart. Met bet fctonimiugsstuk „Cnvatine" van Koff, „Avondlied" van Drigo on Jïo- muiico G. gr. t. vnn Bcelhovan kwe.nl bet einde van een concert, dut do muziek liefhebbers eenige genotvolle uien beeft bezorgd. De. Kenning vertolkte dan ook do gevoelens dor aanwezigen, toen h.g beide Boliaten dank bracht, voor den ttuhooncn nvond, dien zjj Do It\ip hadden ■egsebpttkea, V. Tol. Recensie van het eerste kerkconcert in 1942. eeuws orgel (helaas met aangehangen pedaal) gebouwd door Jacob Strümphler, een gerespecteerd orgelbouwer. Onder de galerijen waren stoelen en banken geplaatst terwijl het middenstuk van de kerk leeg was, waar op een vlakte fijn zand gestrooid was (zoals trouwens door de hele kerk). Bij ons thuis heette dat de Sahara. Die lege vlakte had de bedoeling te maskeren dat er maar weinig kerkgangers de diensten bezochten, want als er 25 bezoekers waren, werd het al een goed bezochte dienst genoemd. Toen die kerk (eigenlijk moet ik Vermaning zeggen, want zo noemen de doopsgezinden hun kerken) in 1654 gebouwd werd na een grote brand kende de doopsgezinde gemeente zeker 400 lidmaten en als de helft er van kwam opdagen was de kerk al vol. Helaas begonnen de fundamenten rond 1944 te verzakken en na enkele jaren werd alles afgebroken, aangezien restauratie als weinig zinvol werd ervaren. Er voor in de plaats kwam een veel kleiner gebouw, dat in niets herinnert aan de grandeur, die de oude Vermaning 131

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2005 | | pagina 15