bijvoorbeeld ook bij de Canadese Inuit voorkomt. De Ammassalimiut hielden
deze taalkundige verwarring in stand als bescherming tegen de
onverzoenlijke opstelling van de eerste missionaris
Volgens Kaalund, Franchesci en anderen werden maskers gebruikt voor
verschillende doeleinden en bij uiteenlopende gelegenheden. Het werkelijke
gebruik werd voor de eerste missionarissen verborgen gehouden. De
oorspronkelijke betekenis ging in de daaropvolgende decennia verloren. Ooit
waren er handmaskers gebruikt bij magische ceremonies door sjamanen,
dansmaskers gebruikt tijdens een spel waarbij de lampen werden gedoofd en
de liefde vrij werd bedreven, theater- en gezichtsmaskers als
vrijetijdsbesteding, (feest)maskers (mitaarneq of uaajeemeq) met vruchtbaar
heidsaspecten (inclusief valse neuzen van hout of zeehondenhuid die sterk
aan penissen doen denken), en huismaskers die voorouders of huisgeesten
i/oorstelden.
Leren maskers werden door vrouwen gemaakt; houten maskers werden
meestal door mannen gesneden. Vooral de houten maskers van Oost-
Groenland zijn wereldwijd beroemd; ze zijn te vinden in musea in Nuuk,
Tasiilaq, Parijs, Den Haag, en Leiden.
Siermaskertje
(wanddecoratie) van
dondergroene speksteen.
Anthon Berthelsen
(cat.nr. 33).
77