bijvoorbeeld ook bij de Canadese Inuit voorkomt. De Ammassalimiut hielden deze taalkundige verwarring in stand als bescherming tegen de onverzoenlijke opstelling van de eerste missionaris Volgens Kaalund, Franchesci en anderen werden maskers gebruikt voor verschillende doeleinden en bij uiteenlopende gelegenheden. Het werkelijke gebruik werd voor de eerste missionarissen verborgen gehouden. De oorspronkelijke betekenis ging in de daaropvolgende decennia verloren. Ooit waren er handmaskers gebruikt bij magische ceremonies door sjamanen, dansmaskers gebruikt tijdens een spel waarbij de lampen werden gedoofd en de liefde vrij werd bedreven, theater- en gezichtsmaskers als vrijetijdsbesteding, (feest)maskers (mitaarneq of uaajeemeq) met vruchtbaar heidsaspecten (inclusief valse neuzen van hout of zeehondenhuid die sterk aan penissen doen denken), en huismaskers die voorouders of huisgeesten i/oorstelden. Leren maskers werden door vrouwen gemaakt; houten maskers werden meestal door mannen gesneden. Vooral de houten maskers van Oost- Groenland zijn wereldwijd beroemd; ze zijn te vinden in musea in Nuuk, Tasiilaq, Parijs, Den Haag, en Leiden. Siermaskertje (wanddecoratie) van dondergroene speksteen. Anthon Berthelsen (cat.nr. 33). 77

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2005 | | pagina 29