helemaal niet als relevant beschouwd. Nalikkatseq is een geest die voorkomt in de mythe van een sjamaan die op weg gaat naar de maan. Op de maan leefde de wrede, straffende Maanman. Hij roofde onder meer de zielen van mensen, die zich niet aan de taboeregels hadden gehouden en kon de vruchtbaarheid van mensen en dieren verhinderen. Een sjamaan was dan ge noodzaakt om de Maanman te bezoeken. Hij probeerde te achterhalen wat de rede was van zijn toorn om hem vervolgens opnieuw mild te stemmen. Nalikkatseq was een gevreesde vrouw, die zich op weg naar de maan bevond. Zij zong zo prachtig dat de sjamaan haar maar moeilijk kon passeren. Maar wanneer hij ook maar de minste glimlach vertoonde, dan zou zij zijn longen uit zijn lijf scheuren en ze verorberen. Nalikkatseq wordt vaak met een trom en een hondenhuid (met de hondenkop voor haar lendenen) afgebeeld. Er tomen natuurgetrouwe en meer gestileerde afbeeldingen van Nalikkatseq 'oor. Dit snijwerk ontwikkelt zich uiteindelijk in allerlei karikatuurfiguren. antasiefiguren en tupilat In de Oost-Groenlandse wereldbeschouwing is het onderscheid tussen ïythische figuren, geesten, monsters en tupilat (enkelvoud: tupilak) niet Itijd even duidelijk. Geesten vormen een dankbaar onderwerp van verhalen jdens de lange donkere winters. De Inuit kenden een rijke verteltraditie, 'oordat informatie over geesten en monsters werd doorverteld in mythische erhalen ontstond verwarring tussen mythische figuren (vaak echte personen f voorouders), geesten in diverse gedaanten (zoals erqiilit) en tupilat (door nensen gemaakte monsters). Zo werd tupilat in de volksmond de erzamelterm voor alle mogelijke soorten fantasiefiguren en omvat ten nrechte zowel geesten, mythische figuren, monsters als ook de aadwerkelijke tupilat. Ook onder de Oost-Groenlanders zelf wordt tupilat in sze ruime betekenis gebruikt. Toch weten zij vaak heel goed wat het erschil is tussen een fantasiefiguur en een echte tupilak. Het is alleen envoudiger en exotischer voor de toeristen, aan wie zij hun beeldjes erkopen, om al het snijwerk aan te duiden als tupilat. Tupilat waren gevreesde monsters uit het domein van de zwarte magie, "liet alleen sjamanen maar ook andere mannen en vrouwen konden over tagische krachten beschikken. Men was er van overtuigd dat een roenlander daadwerkelijk van verschillende ledematen van dode dieren - :>als de poot van een hond, de schedel van een raaf, het lijf van een zeehond, zelfs de arm van een overleden mens- een nieuw creatuur in elkaar kon zetten. Daarna blies hij zo'n tupilak leven in door een geheime spreuk of een magisch lied en stuurde hem op weg naar een rivaal met het doel deze te 75

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2005 | | pagina 27