Competitie tussen jagers speelde ook een rol. Een jager kon goed voor de dag komen met een jachtuitrusting die prachtig was versierd met benen figuurtjes in de vorm van zeedieren. Hij etaleerde daarmee zijn bekwaamheid en status. Tussen die benen figuurtjes, die dienden als decoratie, zaten vaak ook enkele afbeeldingen van monsterlijke wezens. En soms was een zeehond of narwal achterstevoren aangebracht. "Dat betekende dat het dier gezonken was" vertelde Emil Rosing, zelf een Groenlander en voormalig directeur van het Groenlandse Nationale Museum. Perfectie was een centraal begrip in de Inuit-cultuur en is ook nu nog van groot belang. Wanneer men Groenlanders vraagt waarom zij iets mooi vinden, dan is steevast het antwoord: "Het is mooi omdat het goed gemaakt is." Daarbij bedoelen zij bij naaiwerk kleine en regelmatige steken; bij snijwerk gaat het om nauwkeurigheid. Ook de afwerking moet technisch goed zijn uitgevoerd. Ook kunstenaars noemen zelden esthetische criteria. Toch zijn er wel esthetische regels te ontdekken. Zo blijkt de kleurencombinatie rood, wit en zwart de voorkeur te hebben in de materiële cultuur van de Groenlanders. Symmetrische vormen komen terug in gebruiksvoorwerpen en de inrichting van huizen maar bij sculpturen van nonsterlijke wezens wordt hier juist vaak van afgeweken. Van sommige ibjecten (zoals tupilat) is duidelijk dat zij zich ontwikkelden tot een vaste /orm, waaraan de snijders zich steeds weer houden. Dit staat originaliteit, reativiteit en vindingrijkheid enigszins in de weg. Een waarde binnen de Groenlandse samenleving die aan deze vaste patronen ten grondslag ligt, is continuïteit. De Inuit hechten naast perfectie grote waarde aan continuïteit. Dat weerhoudt hen er echter niet van zich buitengewoon open op te stellen /oor (technische) veranderingen die zij vindingrijk inpassen in de bestaande ultuur. Dit is duidelijk te zien aan de kunstnijverheid tussen 1920 en 1940. n zo'n twintig jaar ontwikkelde zich een geheel nieuwe categorie objecten oinnen hun samenleving; namelijk kunst en kunstnijverheid. Objecten die het meer alleen bedoeld waren om te gebruiken. Vanaf die tijd werden er oorwerpen gemaakt zonder gebruiksfunctie. Ze werden gemaakt om de amenleving te verlaten en verkocht aan toeristen, onderzoekers en Deense oestuurs)ambtenaren. Kunstnijverheid en gebruikskunst Vooral oudere sculpturen zijn vervaardigd van ivoor, meestal narwaltand of potvistand. Bij het latere werk is relatief meer gebruik gemaakt van speksteen. Potvistand werd na 1950 steeds schaarser door de overbejaging van walvissen door Noorse, Canadese en Japanse walvisjagers. Groenland ging er toen toe over om potvistanden uit Japan te importeren als 71

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2005 | | pagina 23