wanneer wij er niet voor zorgen dat zij niet vervallen in den toestand van armoede en ellende die hen tot ondeugd bracht. Misschien kunnen wij 't ons niet voorstellen dat men in zulke omstandigheden zoo licht daartoe komt. Misschien meenen wij dat goede voornemens en veel zedelijke kracht ons ge makkelijk voor 't verkeerde kunnen hoeden, doch de ondervinding zou een goede doch ook een dure leermeester voor ons kunnen zijn. Laten wij ons niet voor beter houden dan wij zijn. Maar 't middel om kwade gevolgen te voorkomen is ijver. IJver en onzen werkkring geeft brood en verjaagt ledigheid en luiheid, dat verderfelijke zusterpaar dat lichaam en geest besmet. IJver bewaart ons voor verkeerde ge dachten. IJver behoedt ons voor lege zakken. IJver alleen brengt ons echter niet waar wij wezen willen: een goed hart en een gezond verstand zetten de kroon op 't werk. Daarom zullen wij gedachtig aan bovenstaand spreekwoord, onder steunende en deelnemende vrienden, ten aanzien van ons zeiven nuttige en knappe leden der maatschappij zijn. 30 Juni 1882 Pieter Wiedijk Jr. Het hierna volgende deel ('de twaalf apostelen, marxisten en revisionisten') is voor de politiek geïnteresseerden. U kunt dit deel ook overslaan en verder gaan bij 'Pieter Wiedijk vóór 1896'. De twaalf apostelen, marxisten en revisionisten Op 26 augustus 1894 werd de SDAP (Sociaal-Democratische Arbeiders Partij) opgericht. Het manifest waarin werd opgeroepen om daarvoor in Zwolle bijeen te komen was ondertekend door 'de twaalf apostelen': L. Co- hen, J. A. Fortuyn, A. H. Gerhard, F. (Franc) van der Goes, W. P. G. Helsdin- gen, H. van Kol, H. (Henri) Polak, J. H. Schaper,, H. Spiekman, P. J. Troelstra, H. J. van der Vegt en W. H. Vliegen.6 De nieuwe partij kwam voort uit de in 1882 opgerichte SDB (Sociaal Democratische Bond) van Domela Nieuwenhuis. De SDB was anarchistisch en anti-parlementair geworden, terwijl de SDAP de volksvertegenwoordiging en verkiezingen heel belangrijk vond. Het streven van de SDAP was om via praktische hervormingen verbetering te brengen in de levensomstandigheden van de arbeiders en om de kapitalistische orde geleidelijk te veranderen. Zij voerde daarmee een 'reformistische', praktische Koers gebaseerd op de theorie van de Duitse 'revisionist' Eduard Bemstein.7 Naast het op de leer van Marx gebaseerde (orthodoxe) marxisme, later vooral door Karl Kautsky gepopulariseerd en vasthoudend aan de revolutionaire theorie, ontwikkelde zich een meer praktisch gericht socialisme. Deze stroming 179

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2004 | | pagina 23