zou moeten worden bij de droogmaking van de Beemster, werd niet
geaccepteerd.
de verbetering aan de vorm van de wieken werd ontwikkeld door
Pieter Claesz en Pieter Pieterszn (1607), niet door Leeghwater.
het optimale aantal molengangen was al in rond 1550 ontwikkeld, vóór
de geboorte van Leeghwater.
het gebruik van de vijzel in plaats van een scheprad werd voor eerst bij de
bemaling van de Starnmeer gebuikt in 1643. Het octrooi was aangevraagd
door Symon Hulsebos.
Jan Adriaenszoon Leeghwater
Uit de gestelde vragen bleek dat de kritische benadering van Leeghwater
toch redelijk hard aangekomen was. Driekwart van de vragen had betrekking
op het deel na de pauze.
Aan het slot van de zeer geslaagde avond bedankte de voorzitter, Pieter
Schotsman, Herman Kaptein. Volgens de voorzitter heeft Herman Kaptein
ons als een goed docent overzichtelijk de ontstaansgeschiedenis van het
Schermereiland duidelijk gemaakt en ons aan het denken gezet over de rol
van Leeghwater.
In de Chronyke nr. 4 van 2004, of nr. 1 van 2005 komen we op het beeld
van Leeghwater in de loop der tijd
terug, aan de hand van het boek
van De Roever, het artikel var
Baars, de bijdrage van Hermar
Kaptein over Leeghwater in de
serie Verloren Verleden die in het
najaar van 2004 uitkomt en aar
de hand van de meest recente
beschrijvingen van Leeghwater.
Dick Man te
Ahr rt JLccch waters Heeldt—den/hhotairers, fiet r*rv tce.
Synjteeft. du- a/tt't werl mae
*4en taeea -iyn^faderLmdf.tct kart 7\-r/lreckeu
Ztch tnjyn ~*(eer-hcec1t lat deel aen u itntdee^en
xW d'ander reji belandt .du- Jpreyt güJ? nry/en bi-ert
Cn vnt. ttt fyn Vernuft, u,vtt TemOnt y*y'r off yerek—.
rKs-i/rr J J-D-rr -S.-idr
108