belang voor de mensheid, dat wij er ach ter komen hoe dit gebeurt en dat deze behandeling niet verborgen blijft in magi sche formules of mysterieuze houdingen. Ik heb echter een tweede reden waarom ik er zo naar verlang om deze tot dusver onbekende manipulatie openbaar te ma ken. Door publicatie wil ik namelijk de gelijkenis met een wonder opheffen, het geen vaak wordt geloofd van zulke gene zingen. Dat illusie een rol speelt bij de genezingen die worden genoemd en be vestigd, lijkt mij het meest waarschijnlijk en wel om de volgende redenen: volgens Driessen zou Van der Lee pijn verlichten met behulp van magnetisme. Deze aanna me is echter iets heel anders dan wat hij pretendeerde toen hij zijn genezingen begon in zijn woonplaats Schermerhorn." Resultaat van het onderzoek Een paar weken later schrijft Bakker het volgende terug aan Van Marum: "Ik zal u vertellen wat ik zeker of bijna zeker weet over Van der Lee. Ik geloof dat ik hem nu wel kan beoordelen, wat, tussen haakjes, niet moeilijk is. Hij is afkomstig uit de lagere klasse en geboren in Enkhuizen. Daardoor ken ik zijn ouders tamelijk goed. Zij waren arm tengevolge van een karig bestaan en een groot gezin, en zij voedden hun kinderen zo goed mogelijk op onder deze omstandigheden. Deze zoon werd knecht bij een graanhandel en daarna Frans huzaar. Zijn positie en scholing gaven hem niet veel verfijning. Zijn genezingen brengen hem in contact men mensen van standing; zij, dankbaar voor het herstel van hun gezondheid, achten hem hoog. Als gevolg daarvan heeft hij een hoge dunk van zichzelf en dit, gevoegd bij zijn ongemanierdheid, maakt dat zij zich overgeeft aan lompe snoeverij, bepaald onaangenaam om naar te luisteren, maar wat men wel kan plaat sen bij zo'n persoon (dergelijk gedrag, hoewel op andere toon, is niet zeldzaam in vooraanstaander personen). Op het eerste gezicht maakt hij een gun stige indruk en ik houd hem voor een goed man, wat blijkt uit het feit dat hij onvermoeibaar is bij het doen van goed, van de morgen tot middernacht, met een middagmaal dat bestaat uit een stuk brood, en soms zonder betaling. Want, wat er ook over hem wordt gezocht, hij is niet hebzuchtig. Af en toe zegt hij echter zelf: "Ja, het gaat alleen om geld". In het kort: hij is erg inconsequent, want hij is een kletskous en geen intrigant. Op die manier zegt hij de meest malle dingen over de bron van zijn kracht, en hij is een vreselijke leugenaar. Ondanks dit alles heeft hij een goed verstand. Duidelijk is waarom er zo verschillend over deze man wordt geoordeeld. Ik kan er nog aan toe voegen dat hij af en toe drie of vier glazen jenever achter elkaar naar binnen slaat; hij deed dit de eerste avond dat hij bij professor Hendriks verbleef. De volgende dag dronk hij niets, maar op een andere dag, toen we zaten te eten, dronk hij twee of drie glazen wijn en stond hij ieder ogenblik op van tafel om arme en onge lukkige stakkers te helpen. Het is niet terecht om hem een dronkaard te noe men, want jenever is de wijn van deze mensen en de hoeveelheid en het moment 72

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2004 | | pagina 14