ipsgezinden ntwerp voor douw en het uitstraling het verhaal stellen: niet ker zou een rondzwer- een voor de zouden we e volgende branden, n de rol van door Jenny aanmerking waarin per den worden st Uitleg opgesteld in bekeken en ir waren de iwe huisstijl maken van presentaties stelling een teksten iets Df de rol van door hem geselecteerde plaatjes werden door Menno den Engelse verwerkt tot duidelijke en prettig ogende minipresentaties. Aan de Grote Dam van De Rijp werkte Guus de Vré (Apollo) met enkele collega's aan een tweetal introductieprogramma's. De opzet was door mij in elkaar gezet en vervolgens kritisch besproken in de Inrichtingscommissie. Het ene programma, Water, telkens weer dat water werd door de gezamenlijke waterschappen betaald, het andere, Haring, hennep en houten huizen, door de Fulford Foundation. Elk programma duurt een minuut of acht en vormt een prachtige inleiding voor de bezoeker, zeker voor degene die voor het eerst op het Schermereiland komt. Tegelijk was Jan Kaptein bezig met de selectie van een stuk of 150 oude foto's uit de collecties van museum, Oudheidkundige Vereniging en enkele particuliere verzamelaars. Deze zijn straks in het museum op de publieks- computer te zien, zodat elke bezoeker een eerste indruk kan krijgen van de rijkdom aan beeldmateriaal. Intussen had het museum ook een eigen website gekregen: www.houtenhuis.nl. In maart 2002 ging de site de lucht in en sindsdien zijn er al 9500 bezoekers geweest. De website werd ontworpen en gerealiseerd door Menno den Engelse. Webmaster is (vrijwilliger) Jan Lieverse, die nauw bij de ideevorming over de website was betrokken en de site van het begin af aan actueel heeft gehouden. Een royale bijdrage van BP Energie Nederland gaf ons de mogelijkheid om Honorine van Citters met haar bedrijf Musée du Son twee lesprogramma's voor het basisonderwijs te laten ontwikkelen: Vuur en Arm Rijk. Haar partner Derk-Jan Gerritsen maakte de daarbij horende leskisten. Bij die leskisten hoort ook een kijkroute door het museum. Voor het voortgezet onderwijs werd samen met enkele leden van de 'sectie geschiedenis' van de Purmerendse Scholengemeenschap -locatie Da Vinei- een pilot-project gerealiseerd voor de tweedejaars leerlingen van mavo, havo en vwo. Leerlingen zullen in een projectweek Museum In 't Houten Huis en Fort Spij kerboor bezoeken. Thema: De Rijp in de Gouden Eeuw. Het materiaal zal ook op de museum-website gezet worden. Dit project wordt vanuit het museum begeleid door de werkgroep educatieve activiteiten. Daarin zitten nu Jenny Mulder, Jessie Borstlap en Rik Doornberg. Als de scholen er daadwerkelijk mee aan de gang gaan, zal de werkgroep uitgebreid worden met Els Nooij en Ann van Oosten. En intussen timmerde Jan Willem de Jongh de Arm Rijk-ruimte. Aan de rijke kant kregen de beide door de familie Borst geschonken beschilderde bedsteedeuren, gerestaureerd door Rob Boekei en Nico Boeijink, een plaats. Op 2 oktober 2003 worden de drie tentoonstellingsunits geplaatst. Ze komen MuseuirBulletin 43

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2004 | | pagina 43