ipsgezinden
ntwerp voor
douw en het
uitstraling
het verhaal
stellen: niet
ker zou een
rondzwer-
een voor de
zouden we
e volgende
branden,
n de rol van
door Jenny
aanmerking
waarin per
den worden
st Uitleg
opgesteld in
bekeken en
ir waren de
iwe huisstijl
maken van
presentaties
stelling een
teksten iets
Df de rol van
door hem
geselecteerde plaatjes werden door Menno den Engelse verwerkt tot
duidelijke en prettig ogende minipresentaties.
Aan de Grote Dam van De Rijp werkte Guus de Vré (Apollo) met enkele
collega's aan een tweetal introductieprogramma's. De opzet was door mij in
elkaar gezet en vervolgens kritisch besproken in de Inrichtingscommissie.
Het ene programma, Water, telkens weer dat water werd door de
gezamenlijke waterschappen betaald, het andere, Haring, hennep en houten
huizen, door de Fulford Foundation. Elk programma duurt een minuut of
acht en vormt een prachtige inleiding voor de bezoeker, zeker voor degene
die voor het eerst op het Schermereiland komt.
Tegelijk was Jan Kaptein bezig met de selectie van een stuk of 150 oude
foto's uit de collecties van museum, Oudheidkundige Vereniging en enkele
particuliere verzamelaars. Deze zijn straks in het museum op de publieks-
computer te zien, zodat elke bezoeker een eerste indruk kan krijgen van de
rijkdom aan beeldmateriaal.
Intussen had het museum ook een eigen website gekregen:
www.houtenhuis.nl. In maart 2002 ging de site de lucht in en sindsdien zijn
er al 9500 bezoekers geweest. De website werd ontworpen en gerealiseerd
door Menno den Engelse. Webmaster is (vrijwilliger) Jan Lieverse, die nauw
bij de ideevorming over de website was betrokken en de site van het begin af
aan actueel heeft gehouden.
Een royale bijdrage van BP Energie Nederland gaf ons de mogelijkheid om
Honorine van Citters met haar bedrijf Musée du Son twee lesprogramma's
voor het basisonderwijs te laten ontwikkelen: Vuur en Arm Rijk. Haar
partner Derk-Jan Gerritsen maakte de daarbij horende leskisten. Bij die
leskisten hoort ook een kijkroute door het museum. Voor het voortgezet
onderwijs werd samen met enkele leden van de 'sectie geschiedenis' van de
Purmerendse Scholengemeenschap -locatie Da Vinei- een pilot-project
gerealiseerd voor de tweedejaars leerlingen van mavo, havo en vwo.
Leerlingen zullen in een projectweek Museum In 't Houten Huis en Fort Spij
kerboor bezoeken. Thema: De Rijp in de Gouden Eeuw. Het materiaal zal ook
op de museum-website gezet worden.
Dit project wordt vanuit het museum begeleid door de werkgroep
educatieve activiteiten. Daarin zitten nu Jenny Mulder, Jessie Borstlap en Rik
Doornberg. Als de scholen er daadwerkelijk mee aan de gang gaan, zal de
werkgroep uitgebreid worden met Els Nooij en Ann van Oosten.
En intussen timmerde Jan Willem de Jongh de Arm Rijk-ruimte. Aan de
rijke kant kregen de beide door de familie Borst geschonken beschilderde
bedsteedeuren, gerestaureerd door Rob Boekei en Nico Boeijink, een plaats.
Op 2 oktober 2003 worden de drie tentoonstellingsunits geplaatst. Ze komen
MuseuirBulletin
43