Na de oorlog moest er dus een nieuwe brug komen. Raadsverslagen uit die tijd vertellen ons dat er naast de brug nog vele andere zaken, zoals her stel van de toren, aangepakt moesten worden. In december 1945 zijn burgemeester Driessen en een wethouder alsook de secretaris naar Haarlem geweest en hebben daar een bespreking gehad met de chef van de 3e afdeling. Deze meneer kende de gemeente en wist dat het afsluiten van het oostelijk dorpsgedeelte een achteruitgang van het za kenleven betekende. Als provinciale waterstaat tegen de voorgenomen bouw van de brug geen bezwaar had, zou het financiële gedeelte bij hem geen be zwaar opleveren. De genoemde chef gaf in overweging het plan aan de raad voor te leggen en als de raad de bouw van de brug eveneens urgent vond, dan kon aan de gedeputeerde een verzoek tot subsidie worden ingediend. 3 bouwplannen werden er gemaakt. Plan A: een betonnen brug met diver se land- en grondwerken, kosten fl. 28.000,-. Plan B: een betonnen brug zui delijker gelegen, om de woning van N. Alles buiten het plan te houden, kos ten fl. 26.000,- Plan C: een loopbrug f 2500,- De heren P. Mantel en K. Muntjewerf vonden de bouw van een houten loopbrug voldoende, gezien de financiële positie van de gemeente. De andere leden waren voor een betonnen brug, in het belang der ingezetenen. Plan B wordt bij stemming, 5 tegen 2, aangenomen. In de raadsvergadering van november 1946 wordt voorgesteld borden te plaatsen om de automobilisten op de afsluiting van de Beemsterbrug te wij zen. In de volgende vergadering een maand later deelt de voorzitter mede, dat het college een onderhoud heeft gehad met 2 vertegenwoordigers van Provinciale Waterstaat, waarbij mede aanzaten de heren Krijnse Locker en D. van Diepen. Die besprekingen hebben geleid tot een opdracht aan de heer Krijnse Locker om naast de bestaande betonbrugtekening nog 2 tekeningen te ontwerpen, nl. een brug naar de oude toestand en een die ca. 75 cm. hoger is. De voorzitter deelt mede dat de kosten van de brug naar oude toestand fl. 7600,- zullen zijn, hiervan is de helft voor rekening van het waterschap. Het blijkt dat de sloop in de oorlogsjaren met medeweten van Provinciale Waterstaat gebeurd is, en daarom hoort ook de provicie bij te dragen. Tegen over het huis van de heer Jan Deckwitz en op het land van Treiture zal ruimte komen waar auto's kunnen keren. April 1947 is er een brief van Gedeputeerde Staten waaruit blijkt dat de provincie in de kosten fl. 18.000,- zal bijdragen. De geraamde bouwkosten zijn ondertussen fl. 28.000,-, voor rekening van de gemeente en het Water schap. Een half jaar later, december 1947 is er van Gedeputeerde Staten goedkeuring op het besluit betreffende het onderhoud van de brug. Op voor stel van B.& W. wordt zonder hoofdelijke stemming besloten tot de aankoop 11

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2004 | | pagina 11