De eliminatie van twee gevaarlijke collaborateurs De directe aanleiding voor mij om Jo Bommer te bellen was een vermel ding in het boekje Purmerend in oorlogstijd 1939 - 1945, samengesteld door G. de Wolf, voorzitter van het Purmerends Museum, uitgegeven in oktober 1945 en heruitgegeven in 1980 door het Comité Viering 5 mei 1980. Hieruit een citaat: '30 Januari [1945], Des 's morgens werd Burgemeester van Baak [van Pur merend] opgebeld om naar Monnikendam te komen voor een vergadering. Per auto, bestuurd door P. Blokker, alhier, werd naar Edam gereden om al daar Wethouder De Boer af te halen, die eveneens de vergadering moest bij wonen. Op de reis van Edam naar Monnikendam is de auto aan den Ooster- weg aangehouden en moest de Burgemeester en de Wethouder uitstappen. Daar zijn beiden spoorloos verdwenen. Blokker keerde met de auto terug, doch werd 's avonds door de Weermacht van huis gehaald en naar de Land bouwschool gebracht en den volgenden dag getransporteerd naar het Huis van Bewaring aan de Weteringschans te Amsterdam.' Over de liquidatie van Ir.H.A. van Baak, NSBer en waarnemend burge meester van Purmerend, Edam en Volendam (na de oorlog bleek hij erelid der Duitsche Wehrmacht te zijn geweest), en de boerenleider en wethouder van Edam De Boer -aangeduid als Jan van Niek- vertelt Kees Huijsman het volgende. Deze twee mannen verzamelden gegevens over het verzetswerk en onderduikers in de regio en gaven dit door aan de Gestapo en de Sicherheits- dienst. Reden genoeg om hen beiden uit de weg te ruimen. Het hierboven ge citeerde verhaal uit Purmerend in oorlogstijd 1939 - 1945 is onvolledig en waar het de heer P. Blokker - chauffeur van Van Baak - betreft, zelfs onjuist. Blokker was een betrouwbare man. Hij tipte de ondergrondse over de verga dering waar hij Van Baak en De Boer naar toe zou rijden en over de route die hij daarbij zou volgen. In de Purmer, op de hoek van de Oosterweg en de Purmerenderweg, was door de ondergrondse een val gezet. Een van hun le den lag met een fiets op de weg en speelde voor verkeersslachtoffer. Daar door moest de auto met Van Baak en De Boer stoppen. Mannen uit de Pur mer, leden van de Gewestelijke Sabotage Afdeling (GSA), die zich in de strui ken hadden verstopt, kwamen tevoorschijn, pakten beide mannen en lieten de chauffeur de auto naar de westdijk van de Beemster rijden, tegenover de Dillenburg. Met een bootje werden de gevangenen overgezet. De auto werd gedumpt, de chauffeur dook onder. Kees Huijsman, die op dat moment in Zaandam bij zijn ouders verbleef en van dit alles niets afwist, werd per koerier gewaarschuwd dat hij direct naar de Dillenburg moest komen. De volgende dag was er op de Dillenburg een 11

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2003 | | pagina 11