gezinden vormden, waren 'gematigd- Mennist'. Alleen de Oude Vlamingen en de Oude Friezen handhaafden de strenge regels van Menno Simons, wat betreft soberheid, ingetogenheid, eenvoud, stil gebed en voetwassing. Pas halverwege de 19e eeuw was er geen sprake meer van instandhouding van de leer van Menno Simons.13 Het calvinisme Na de opkomst van de voor- reformatorische sacramentariërs, de luthersen en de dopersen onstond een volgende generatie gelovigen via de pu blicatie 'Christianae religionis institutio' in 1536 in Bazel van de hand van de 27- jarige Johannes Calvijn. Het calvinisme drong pas laat in de Nederlanden door, het eerst in het zui den. In 1545 was er een calvinistische ge meente in Doornik. Pas in 1560 begon het calvinisme zich vanuit Doornik, Rijssel en Valenciennes naar het noorden te verbreiden.14 Als grondlegger van de Hollandse reformatie wordt Cornelis Cooltuyn beschouwd. De Alkmaarse mandenmaker Jan Arentsz was na Cool tuyn de grote voortrekker in Holland.15 De lezing van Prof. Dr. A. Blaauw over de doopsgezinden in Noordeind.16 Voor vijftig aandachtige toehoorders begon de spreker met een kort ver haal over zijn jeugd. Hij vertelde dat hij heel goede herinneringen heeft over gehouden aan de vele keren dat hij, zo'n 75 a 80 jaar geleden, bij zijn oom Jacob, die twee huizen voorbij de Vermaning woonde, logeerde. De lezing bestond uit twee gedeelten: 1een beschrijving hoe Noordeind er uit zag in de periode van 1600 tot 1650 2. de geschiedenis van de doopsgezinden in Noordeind. Hoe zag het eruit in Noordeind aan het begin van de 17e eeuw? In de 17e eeuw werd de toegankelijkheid over water minder, een ontwikke ling die, omdat de bedrijven hun producten over water aan- en afvoerden, 121

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2002 | | pagina 9