De reformatie in het kort en de lezing van Prof. Dr. A. Blaauw over de doopsgezinden in Noordeind maakte men ook wel gebruik van pekkransen die ter verlichting werden aan gestoken en die organiek bij de uitrusting van de spuiten behoorden. Verder werden schilders ingedeeld bij de groep "zeilen, haken en ladders" omdat zij wisten hoe je een ladder veilig neerzette. Er waren hoofden van alle groepen aangesteld als toezichthouders en er was één ambachtsman, altijd een schoenlapper of een zadelmaker, die de functie vervulde met de fraaie titel van "lapzakdrager". Hij patrouilleerde ook langs de brandslang, met een zak vol touwtjes en leren lappen. Hij controleerde zo of ergens een lek ontstond in de slang. Was dat wél het geval, dan moest hij een leren lap om de slang binden op een bepaalde voorgeschreven manier. De laatste lapzakdrager in De Rijp was de vader van inmiddels ook al wijlen Aldert en Piet Siekman, die een schoenlapperswinkel had in de Rechtestraat, naast het raadhuis. Cor Booy In dit artikel een beknopt overzicht van de geschiedenis van de reformatie en een samenvatting van de lezing van Prof. Dr. A. Blaauw die op 20 okto ber 2002 gehouden werd in de Noordeinder Vermaning en die georganiseerd was door de Stichting Noordeinder Vermaning en de Oudheidkundige Vereni ging Graft-De Rijp. De reformatie in het kort Uiteraard moet een beschrijving van de reformatie in een artikel van een paar bladzijden heel beknopt zijn. Omdat de lezing over de doopsgezinden ging, komt de geschiedenis daarvan iets uitgebreider aan de orde. De katholieke kerk in het begin van de 16® eeuw De corruptie tierde welig in de kerk, hoge kerkelijke ambten waren voor geld te koop. Veel hoge geestelijken, kardinalen en bisschoppen, leefden in weelde en luxe. Verslapping van tucht was in veel kloosterorden aan de orde van de dag. Veel priesters deden weinig of niets aan de zielzorg en als ze een pastoorsplaats hadden lieten ze de zorg vaak over aan een slecht betaalde plaatsvervanger (een vice-cureyt). Deze vice-cureyten waren ook verantwoor delijk voor het beheer van de schaarse goederen, waardoor er weinig tijd overbleef voor de parochianen. Belangrijker dan de inhoud was het uiterlijk: de architectuur van de kerkgebouwen, de heiligenbeelden, grafmonumenten, schilderingen, fresco's, evangelieboeken enz.' 117

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2002 | | pagina 5