Hoezo, de Rijper toren vroeger hoger? In het boekje "De kerken van De Rijp"11 wordt verondersteld dat de kerk toren van de Grote Kerk na de brand van 1654 in de oorspronkelijke vorm zou worden opgetrokken en dat de toren van vóór de brand aanzienlijk ho ger was. Een soortgelijke strekking heeft het artikel van Jan Deckwitz in "een Nieuwe Chronyke" van juni 1998. De laatste stelt zich terecht iets voorzich tiger op en heeft het alleen over de vorm van de toren en hij heeft daarmee groot gelijk. Ik durf te beweren dat het juist geenszins de bedoeling is geweest die to ren in de oorspronkelijke vorm te herbouwen. Men beoogde mijns inziens een andere toren te bouwen, die veel hoger moest worden dan z'n voorgan ger. Wie goed let op de gravure die Salomon Saverij maakte van de brand, ziet daarop dat de westgevel van de kerk geheel vlak is uitgevoerd en dat de zeer sierlijke toren van de toenmalige kerk voor de helft op die voorgevel stond en voor de andere helft (oostzijde) rustte op en in de dakconstructie van de kerk. Een heel gebruikelijke manier om torens op de kerken te plaat sen. Kijk maar naar de kerken van Oost- en Westgraftdijk en Grootscher mer. Nu zult u zeggen dat de gravure van Saverij pas na de brand zal zijn gemaakt, dat is lijkt mij wel duidelijk. Het bovenste deel van die gravure, waar het dorp staat te pronken, kan vóór die tijd door hemzelf, of door een andere tekenaar zijn vastgelegd. Ook is het goed mogelijk, en daar houd ik zelf het meest rekening mee, dat hij of een collega zeer kort na de brand ter plaatse heeft rondgelopen en mogelijk ook nog eens gebruik heeft gemaakt van schetsen van collega's, om de situatie in welstand af te beelden. En ver gis u niet, de kerk was absoluut niet tot de grond toe afgebrand. Op het ge- schiedbord in de kerk staat dat van het gebouw een "blote wand" overbleef. Dit wil zeggen dat de kerk volledig was uitgebrand en dat alleen de kale wanden nog overeind stonden. Bij de restauratie21 bleek dat de muren inder daad tot goothoogte, dus vrijwel volledig, overeind zijn blijven staan. Ook de vlakke westgevel zal tot grote hoogte, waarschijnlijk veel hoger dan de zijgevels, overeind hebben gestaan. Het moet Saverij dan ook geen enkele moeite gekost hebben om een redelijk betrouwbare tekening te maken van de kerk in welstand. Ook het raadhuis is betrekkelijk goed afgebeeld wat niet moeilijk zal zijn geweest, want dit was immers gespaard gebleven. Juist de kerk en vooral het raadhuis geven door hun redelijk correcte afbeelding een grote mate van herkenbaarheid aan de prent. De andere panden zijn zeer globaal weergegeven en hebben eigenlijk alleen tot doel de sfeer van 95

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 1999 | | pagina 13