Toen verliep de uitbreiding nog met kleine stappen: eerst werd zo n drie meter
uit de kant een schoeiing geslagen, die maar net boven het twee tot drie meter
diepe water uitstak Daarachter verdwenen niet alleen de door schipper Visser
aangevoerde Hoogovenslakken, maar ook het door gemeentewerkman Jan
Commandeur - soms met de handkar - vanuit Graft aangevoerde huisvuil.
Een enkele keer verdween er ook wel eens een - leeg - teervat in. dat in
duigen was gevallen en daarom geen statiegeld meer opleverde Als de ruimte
achter de schoeiing was opgevuld dan herhaalde zich het proces, bij elkaar
een keer of vijf. Dat komt aardig overeen met de officiële vergunning om een
stuk van twintig meter te dempen.
Hoewel er in de dijk tussen Vuile Graft en Noord-Hollands Kanaal een
beweegbare brug (een radbrug) zat en er op dat moment nog geen vuiltje aan
de hand was. zouden dijk en brug zich vooral na de oorlog ontwikkelen tot een
geldverslindende barrière voor de steeds breder wordende schepen. Nu de
werf door demping flink was uitgebreid kon een langere helling worden
aangelegd. In 1929 kocht Van den Beidt de aan de werf grenzende voormalige
Doopsgezinde Kerk van de gymnastiekvereniging 'Sport Staalt Spieren". De
vereniging, die dit gebouw sinds 1922 als gymnastieklokaal had gebruikt,
werd bij de verkoop vertegenwoordigd door voorzitter Gerrit Hop, penning
meester Nicolaas Hop en de beide commissarissen Pieter Renooij en Johan
van Marle. Op de plaats van de oude Vermaning verrees een nieuwe loods.
In de periode 1929-1934 deelde de werf in de algehele economische malaise
en maakte een sterke teruggang door. Desondanks greep Van den Beidt zijn
kans toen de door brand verwoeste, iets van de werf afliggende bakkerij van
Bruijn te koop kwam. Bij de formele overdracht op 18 januari 1934 voor
notaris Luvckx in De Rijp waren gemeenteveldwachter Aris van Kluijve en
notarisklerk Johannes Schokker getuigen. Van den Beidt liet de N V.
Enkhuizer Betonijzerbouw v/h A. Last Zonen op het vrijgekomen erf in
1935 een nieuwe scheepshelling van gewapend beton bouwen. Het werk werd
aangenomen voor f 5300. De bouw van de 29 meter lange helling liep voor de
aannemer op een faillisement uit, doordat de - al klaar zijnde - bouwput het
begaf toen er te dicht bij de damwand gaten voor enkele meerpalen werden
gespoten. De bouwput liep vol en er moest een kostbare nieuwe damwand
geslagen worden.
Om de nieuwe helling met de oude werf te verbinden werd een vijftig meter
27