WERF VOOR IJZEREN SCHEEPSBOUW
BELANGRIJK BERICHT!!
te WEST GRAFTDIJK
Genaamd „VOORWAARTS"
Th. v. d. BELDT
WEST GRAFTDIJK
Een periode van groei
Ondergeteekende maakt bekend dat hij heeft OPGERICHT een
en beveelt zich beleefd aan tot het maken van IJZEREN EN HOUTEN
VAARTUIGEN in elk verlangd model. Tevens speciaal ingericht voor Reparatiewerk,
het plaatsen van Motoren en het OVER IJZEREN van houten Vaartuigen.
SCHERP CONCURREERENDE PRIJZEN 1
Beleefd aanbevelend.
VRAAGT PRIJSOPGAAF!
De aankondiging van de nieuwe werf in 1921.
In Winschoten werd een schaar gekocht om ijzeren platen mee te knippen, in
Nieuw Lekkerland een slingerpons om gaten voor de klinknagels mee te
maken. De eerste opdracht was een motorvlet van 20 ton voor iemand uit de
Zaanstreek, daarna werden er verscheidene kleine bouwvletjes gemaakt.
Het eerste personeel van de werf bestond uit Dirk Schoenmaker, een oude
timmerman die nog bij Koppen had gewerkt, en (tot 1924) Theun's broer
Gerrit. In de jaren tot de Tweede Wereldoorlog groeide de werf langzaam
maar gestaag. De eerste uitbreiding vond plaats door demping van een aan de
werf grenzend twintig meter breed stuk van De Vuile Graft, de inham die door
een smalle dijk van het Noord-Hollands Kanaal was gescheiden.
Tegenwoordig zou je om zo'n karwei te klaren twintig meter uit de kant een
nieuwe schoehng slaan; dan zouden zwaarbeladen zandauto s een paar dagen
aan en af rijden, waarna de uitbreiding een feit was.
26