En zo werkten vader en zoon dan vanaf 1903 beiden bij de Enkhuizer scheepswerf Stapel, Schild Co. later omgedoopt tot 'Vooruit'. Op deze werf hadden eerder Theuns grootvader en overgrootvader gewerkt. In het begin verdiende Theun drie cent per uur. Met vijfenzestig uur werken, eerst als nageljongen, toen als hulp bij het spantenbord, kwam hij op f 1,95 per week. Daarnaast zou hij tot z"n achttiende nog wat bijverdienen met azen. Theun was al jong politiek geïnteresseerd en werd aktief in de SDAP en de Metaalbewerkersbond. Op de werf gaf hij, achttien jaar oud, bij het maken van de bovenbouw van schepen al leiding aan tien mensen. De zorg voor de gasmotor en het eerste las- en snijapparaat werd aan hem toevertrouwd, ook leerde hij er de eerste beginselen van het scheepstekenen en modellen maken. Kort na zijn huwelijk in 1913 brak de oorlog uit. Het werk op de werf kwam een tijd lang stil te liggen. Toen het werk weer aantrok, werd er op de werf een nieuwe baas benoemd. Voor Theun. die gedacht had zelf die nieuwe baas te worden, was de teleurstelling groot. Deze gebeurtenis was voor hem aanleiding om naar ander werk uit te zien. In 1915 ging hij samenwerken met stadsgenoot Js. Heijman - Klein scheeps bouw in elk verlangd model - aan de Heiligeweg. Op deze in 1915 gemaakte foto van een voor de visserij uitgeruste stalen zeilschouw, de WDN 11 uit Wijdenes, heeft Theun later bijgeschreven 'mijn eerste schipIn zijn Herinneringen beschrijft hij hoe er na een paar weken een visserman bij ons [kwam] en die wilde een ijzeren lemderschouw hebben. Heijman zei tegen mijn. kan je die maken. Ik zei ja hoor. dat komt we! goed. dat wij namen die ijzeren schouw aan. Nu had ik nooit anders meegemaakt dan kempenaars en botters, maar ik zei tegen Heijmannu moeten we naar Hoorn gaan. daar is zoo 'n schouw. En dan vragen we of we die een dag gebruiken maggen en dan zetten we [die] in Edam op de helling en daar meet ik hem dan en maak daar dan een tekening van en dan komt de rest vanzelf. Vervolgens beschrijft Theun de moeilijkheden, die hij had om met de primitieve machines van Heijman de schouw te bouwen. Er kwam tenslotte nog een sleperswagen aan te pas om de schouw naar het buitenwater te vervoeren. Maar het belangrijkste was dat de schipper tevreden was met zijn nieuwe schouw. Daarna heeft Van den Beidt er op die werf nog vier van gebouwd. 22

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 1997 | | pagina 4