En zo werkten vader en zoon dan vanaf 1903 beiden bij de Enkhuizer
scheepswerf Stapel, Schild Co. later omgedoopt tot 'Vooruit'. Op deze
werf hadden eerder Theuns grootvader en overgrootvader gewerkt. In het
begin verdiende Theun drie cent per uur. Met vijfenzestig uur werken, eerst
als nageljongen, toen als hulp bij het spantenbord, kwam hij op f 1,95 per
week. Daarnaast zou hij tot z"n achttiende nog wat bijverdienen met azen.
Theun was al jong politiek geïnteresseerd en werd aktief in de SDAP en de
Metaalbewerkersbond. Op de werf gaf hij, achttien jaar oud, bij het maken
van de bovenbouw van schepen al leiding aan tien mensen. De zorg voor de
gasmotor en het eerste las- en snijapparaat werd aan hem toevertrouwd, ook
leerde hij er de eerste beginselen van het scheepstekenen en modellen maken.
Kort na zijn huwelijk in 1913 brak de oorlog uit. Het werk op de werf kwam
een tijd lang stil te liggen. Toen het werk weer aantrok, werd er op de werf een
nieuwe baas benoemd. Voor Theun. die gedacht had zelf die nieuwe baas te
worden, was de teleurstelling groot.
Deze gebeurtenis was voor hem aanleiding om naar ander werk uit te zien. In
1915 ging hij samenwerken met stadsgenoot Js. Heijman - Klein scheeps
bouw in elk verlangd model - aan de Heiligeweg.
Op deze in 1915 gemaakte foto van een voor de visserij uitgeruste
stalen zeilschouw, de WDN 11 uit Wijdenes, heeft Theun later
bijgeschreven 'mijn eerste schipIn zijn Herinneringen beschrijft hij
hoe er na een paar weken een visserman bij ons [kwam] en die
wilde een ijzeren lemderschouw hebben. Heijman zei tegen mijn.
kan je die maken. Ik zei ja hoor. dat komt we! goed. dat wij namen
die ijzeren schouw aan. Nu had ik nooit anders meegemaakt dan
kempenaars en botters, maar ik zei tegen Heijmannu moeten we naar
Hoorn gaan. daar is zoo 'n schouw. En dan vragen we of we die een
dag gebruiken maggen en dan zetten we [die] in Edam op de helling
en daar meet ik hem dan en maak daar dan een tekening van en dan
komt de rest vanzelf. Vervolgens beschrijft Theun de moeilijkheden,
die hij had om met de primitieve machines van Heijman de schouw te
bouwen. Er kwam tenslotte nog een sleperswagen aan te pas om de
schouw naar het buitenwater te vervoeren. Maar het belangrijkste was
dat de schipper tevreden was met zijn nieuwe schouw.
Daarna heeft Van den Beidt er op die werf nog vier van gebouwd.
22