y Bouwcontract en bestek onder de Bouwnummere 398.399 en 400 Ondergetekende den Heer Klaas de Boer. Prins Hendrik str:l te Urk. van beroep Olie handelaar, hierna te noemen besteder ter ine zijde, en den Heer T.v.d. Beidt. Thz: scheepsbouwer van den scheepswerf "Voorwaarts" te "Vest- Graftdijk, hierna te noemen aannemer ter andere zijde, verklaren het volgende op Vrijdag de 17 Juni 1960 het vol gende te zijn overeen gekomen. Aannemer zal voor besteder bouwen, drie stuks stalen viskotters casco's, van de volgende afmetingen, lengte over alles 24 Meter, breedte op spant 5,90 Meter, geringste holte in de zij tot vlak gemeten 2,90 Meter, voorzien van complete stuurinrichtingen, met de nodige rollen en schalmkettingen 5/ Boerkoning 100 ty'M. te* de casco's worden voorzien van een Fundatie voor de hoofdmotor die er in komt, zoals de Motorenfabriek die voorschrijft, het schip heeft van voren een voorplek, dan een netteruim, waarvan op het vlak gebouwd een olietank van ongeveer 12.000. Liter, ds rest ballast tank voor de olietank tot voorpiek schot, alles voorzien van mangaten vuldoppen en ontluchtingen, dan krijgt men het visruim, met daarachter de machinekamer, vervolgens het manschappen verblijf, en achterin een achterpiek, die ook als watertank gemaakt kan worden, dit alles onder dek, boven dek, onderbouw stuurhut, kombuis, twee galgen, een buiskap voorop, met een kast er in gebouwd, de nodige luikhoofden, de nodige bolders, alles nader met elkander vereen te komen, en volgens tekening, in de opbouw de nodige patrij3poorte: en lichtranden, vloerplaten in de machinekamer van 4 iV'M tranen plaat, met een stalen trap, beplating van de schepen, dek en opbouw 6 J^M, boei 7 M/M. van dek tot de kielplaat 8 M/al. kiel 9 M/M. naden gejoggeld, het hele schi; gelast, reling van 125 }S/li zwaar model, net voldoende stutten,bovenste gedeelte van de schotten 6 M/M onderste gedeelte 7 Sf'M, kokerschot 10 M/M, voorsteven wordt een waaier steven van voldoende zwaarte, onderste gedeelte van 60 rond, in de opbouw wordt een 'ilJ geplaatst, het schip wordt voorzien van zware slinger kielen, van binnen in de olie grondverf en menie van buiten in de grijze grondverf tot de waterlijn, daaronder twee maal in de teer, Indien er kranen in het schip geplaatst moeten worden op de huid, zullen vrij dat doen, maar de kranen en contra flenzen met tapeinden moeten door de inbouwer geleverd worden, alles wordt na wens gemaakt, daarom word-: e.v.t.e. veranderingen van dingen die reed3 heel of half klaar zijn extra in rekening gebracht, behoudens in gevallen van "Force Majeure" zoals oor log toestanden, oproer, en brand,werkstaking of uitsluiting, zal de leveri: gen als volgt geschieden, het eerste schip wordt geleverd, in Februari 1961 het tweede in Juli 1961, en het derde schip nader te bepalen, de schepen worden geheel gelast, en gebouwd onder scheepvaartinspectie, het betrefd ier dus enkel het stalen casco, met compleet stuurwerk galgen en bolders. *e casco's worden geleverd tegen de overeen gekomen prijs van f 68.000. A G H 1 S H GS S H G PUI Z 3 I! P GULPEN E P. Z T U K. Ie betalingen zullen als volgt geschieden, in de volgende termijnen. Bij Eerste termijn, Bij het tekenen van het contract, f 1.000,— Peze termijn wordt in het tweede en derde schip verrekend in de post materiaal op cle weri", die wordt dan 28.000. Tweede termijn, Als het materiaal op de werf is, 27.000,— Berde termijn, Bij het in de spanten staan, 20.000, Vierde en laatste termijn,Bij aflevering vanaf de werf, 20.000. fer SSn schip Totaal f 68.000,— Tevens zijn ondergetekende met elkander overe :n gekomen, dat hxi de schepen bij de werf worden afgenomen, en als alles naar bèjders wens is geregeld en afgewerkt, zijn er als de schepen ,'est-Graf'td'jk hebben verlaten geen reklames meer mogelijk. Aldus in duplo opgemaakt, en goedgekeurd te i/est-Graftdijk 6 Juli 1960. E BSSTEBER. BE AANN M''£ R

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 1997 | | pagina 35