Teruggang
Door de specialisatie op viskotters was het wel en wee van 'Voorwaarts'
nauw verweven met dat van de zeevisserijDe steeds groter en efficiën
ter wordende schepen dreven de bedrijfstak naar de crisis van dramatisch
dalende vangstquota en sanering.
Heel lang had Teun van den Beidt het probleem van de steeds groter
wordende schepen kunnen oplossen: niet alleen door z'n bouwloods te
vergroten maar ook door steeds zwaarder materieel in te huren om de schepen
na hun tewaterlating over de dijk heen het Noord-Hollands Kanaal in te tillen
(Afb. 10). In de beginjaren was één bok nog voldoende om een schip over de
dijk te tillen, later moesten er twee aan te pas komen. Die drijvende bokken
vormden een flinke kostenpost op de begroting en alleen door de andere
kosten van de werf laag te houden is het hem lang gelukt om een concur
rerende positie te behouden. Toen de kotters zo groot werden dat ze vanuit het
Noord-Hollands Kanaal niet meer de open zee konden bereiken, was het met
het bouwen van viskotters in West-Graftdijk afgelopen. Men heeft nog
geprobeerd om naar de bouw van jachtkotters over te schakelen. Dit werd
geen succes omdat dit een zeer specialistisch terrein bleek, dat nogal afweek
van de bouw van kotters voor beroepsvissers. Daar kwam dan nog het gebrek
aan een geschikte opvolger bij en de tegenslag met de HD 9, een viskotter die
pas na een aantal ingrijpende en kostbare veranderingen door de scheep
vaartinspectie werd goedgekeurd. Door al deze tegenslagen viel ook het doek
voor de werf 'Voorwaarts'. In 1987 werd de werf verkocht aan Vonk, die de
werf onderbracht in de Porsius Groep Holland.
De nieuwe leiding lijkt zich echter verkeken te hebben op de technische en
financiële problemen die de omschakeling op de bouw van grote en exclusieve
jachten met zich mee bracht. Binnen enkele flitsende en tumultueuze jaren
was de Porsius Groep failliet (december 1992).
De in aanbouw zijnde schepen en de machines werden overgenomen door de
werf Northland in Den Helder. Het terrein van de voormalige werf is door de
huidige eigenaar, architect Han Westerweel, bestemd voor huizenbouw.
Zodra de geplande dertien landhuizen verkocht zijn, zullen de gebouwen van
de werf gesloopt worden. Westerweel heeft in zijn plannen gelukkig het
behoud van de in 1935 gebouwde scheepshelling opgenomen.
Op deze manier zal er ter plaatse een concrete herinnering achterblijven aan
de bedrijvigheid van scheepswerf'Voorwaarts'.
43