Rieuwert en Teun elk hun eigen bedrijf
Schipper Visser, die met vijf boten een beurtvaart op Amsterdam onderhield,
nam dan naast andere vracht ook regelmatig ijzeren platen en dergelijke mee
voor de werf 'Voorwaarts". Visser voer niet zelf met zijn schepen maar leidde
zijn onderneming vanaf de Kralingergracht; daar voerde hij ook de admin-
stratie van zijn bedrijf. Het ijzer werd bij 'Voorwaarts" geleverd "franco voor
de wal", hetgeen inhield dat de kosten van het vervoer voor rekening van
Hoogovens kwamen.
Er werd vanaf de 'Koophandel' gelost met een zgn. hijstuig: een houten of
(later) stalen mast met een giek of laadboom. Bij het lossen op de lorrie is het
eens een keer mis gegaan. De steiger van de werf begaf het onder de zware
last en een deel van de platen raakte te water. Gelukkig waren er geen
persoonlijke ongelukken te betreuren.
De platen werden vanaf het schip ook wel gelost op de schouders van acht
mannen, die ter bescherming alleen een leeg nagelenzakje op hun schouders
hadden. De platen werden naar binnen gedragen en op het commando Smijt
weg! liet men de plaat ter plekke vallen. Lastig was dit karwei als je, zoals
Dirk de Jong, aan de lange kant was.
In 1956 stapte Rieuwert uit de werf 'Voorwaarts" en begon hij een eigen
bedrijf in Oude Wetering. Hij nam de samen aangenomen bouw over van
een motorsleepboot voor Drenth en de Graaf in Zwolle, Teun die van een
vrachtboot voor de Texelsche Beurtvaartdienst. Teun, die tot 1987 de werf in
West-Graftdijk zou leiden, heeft het vak op de werf geleerd, vooral van zijn
vader. Als schoolopleiding had Teun (het ontbreken van de h in zijn naam is
een foutje bij de aangifte van zijn geboorte!) twee jaar Ambachtschool te
Alkmaar en een cursus scheepstekenen in Amsterdam. Hij wees ons er op dat
hij - in tegenstelling tot zijn vader - altijd zelf de ontwerpen voor zijn schepen
had getekend.
Van zichzelf zei Teun: Ik ben altijd een eigenwijs mannetje geweest met
schepen bouwen. Door de kop van de viskotters iets voller te maken wist hij
de zeewaardigheid sterk te verbeteren. Ook voerde hij de romp wat voller uit
waardoor forsere schepen ontstonden. Een stompere boeg en een platte
achterkant konden echter wel een nadelig effect op de snelheid van een schip
hebben.
40